Seurakuntavaalit.fi houkuttelee ehdokkaaksi

Seurakuntavaalikampanjaa tukeva verkkosivusto on avautunut osoitteessa seurakuntavaalit.fi.
Seurakuntavaalit.fi -sivusto on kolmivaiheinen. Ensimmäiseksi se painottuu ehdokasrekrytointiin, toiseksi äänestysaktivointiin ja kolmanneksi tulostiedotukseen. Äänestysaktivointiosuus avautuu toukokuun alussa. Toiminnallisia elementtejä tulee sivustolle vaiheittain. Vaalisivujen kautta voi ilmoittaa kiinnostuksensa toimia päättäjänä kirkossa. Lomake lähetetään kotiseurakuntaan, ja tarkoitus on, että tieto välitetään nykyisille ryhmien puheenjohtajille sekä tiedossa oleville listojen kokoajille.

Seurakuntavaalit pidetään isänpäivänä 9.11. Ehdokasasettelu päättyy 15.9. Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta vaaleihin eli 9.11. mennessä ja joka on seurakunnan jäsen viimeistään 15.9. mennessä.

Seurakuntavaaleissa valitaan jäsenet seurakunnan ylintä päätösvaltaa käyttävään kirkkovaltuustoon. Kirkkovaltuuston koko riippuu seurakunnan jäsenmäärästä. Ylivieskassa kirkkovaltuustoon kuuluu 27 valtuutettua.