Toisenlainen Wappu toista kertaa Ylivieskassa

Vuosi sitten vapunaattona Ylivieskan Liikuntakeskuksessa järjestettyyn ensimmäiseen valtakunnalliseen Toisenlainen Wappu –gospeltapahtumaan osallistui 600 kävijää laajalta alueelta. Kokemus oli siis hyvä ja rohkaiseva. Niinpä tapahtuma päätettiin järjestää ainakin toisen kerran samaan aikaan, samassa paikassa ja samalla nimellä. Tämänvuotisen Toisenlaisen Wapun esiintyjät ovat jälleen suomalaisen gospelmusiikin ykkösnimiä. Konserttien ohessa on audiovisuaalinen näytelmä ja workshop-paja. Vappuaatto päättyy juurille, Ylivieskan kirkossa pidettävään Afrikkalaiseen gospelmessuun. Lisätietoa tapahtumasta löytyy www.toisenlainenwappu.net –verkkosivuilta. Ylivieskan seurakunnan nuorisotyön kanssa tapahtumaa ovat järjestämässä Centria-ammattikorkeakoulun Raudaskylän toimipisteen yhteisöpedagogi-opiskelijat.

Ikimuistoinen ja Toisenlainen Wappu tulossa
Toisenlaisen Wapun valmistelut ovat loppusuoralla. Vapunaattona 30.4. Ylivieskan Liikuntakeskus täyttyy ympäri Suomea tulevasta gospel-kansasta. Kevään aikana nuorten ja aikuisten talkooryhmät ovat kokoontuneet hoitamaan omaa tehtäväänsä tapahtuman valmisteluissa.  Talkootöitä on tehty ja niitä on vielä jäljellä. Osa talkooryhmistä on jo kokoontunut useita kertoja mm. karkkipussitalkoisiin, leipomaan, nikkaroimaan ja maalaamaan. Etukäteisvalmistelut ovat hyvällä mallilla. Kohokohta: Vappuaatto lähestyy. Vappuaattona jälleen eri-ikäiset talkoolaiset kokoontuvat erilaisiin tehtäviinsä myyntiin, narikkaan, järjestyksenvalvontaan, kahvioon ja niin edelleen. Talkootehtäviä on monia ja siksi jokaista talkoolaista tarvitaan, erityisesti myös aikuisia talkoolaisia. Eri-ikäiset tekevät kaikki yhteistä työtä, jotta Toisenlainen Wappu olisi ikimuistoinen. Osallistujia on jälleen tulossa laajalta alueelta ympäri Suomen.

Tapahtumapaikkana on Ylivieskan liikuntakeskus, jonne on jälleen saatu mahtavat puitteet. Tapahtuman monipuolisen ohjelman takaavat gospel-yhtyeet, jotka ovat keikkailleet ympäri Suomea ja Eurooppaa. Musiikin lisäksi liikuntakeskuksesta illan aikana löytyvät Wappu-Café ja Wappu-Shop, erilaisia paikallisten toimijoiden esittely- ja myyntikojuja sekä toiminnallinen Workshop: Jalanjäljet. Paikalla on myös Maanalainen levykauppa.

Tapahtuma avaa ovensa klo 17 ja ensimmäinen konsertti päälavalla alkaa jo ennen kuutta. Viime vuonna tapahtumassa tutuksi tulleet Tera ja ylivieskalainen bändi Sancta Venia ovat jälleen mukana esiintymässä. Toisenlaisessa Wapussa nähdään tänä vuonna myös G-Powered, Immanuel, Miriam sekä The Rain. Ensimmäisen konsertin jälkeen on vuoro suunnata katseet studiolavalle. Studiolavalla nähdään Centrian yhteisöpedagogi-opiskelijoiden tuottama audiovisuaalinen näytelmä: Kenen seurassa kuljet? Tapahtuma jatkaa kulkuaan kun päälavalla ennen yhdeksää alkaa illan toinen konsertti.  Illan toisen konsertin jälkeen siirrytään Ylivieskan kirkkoon viettämään Afrikkalaista gospelmessua, joka alkaa klo 23.30. Messun musiikista vastaa gospelryhmä, joka koostuu  ylivieskalaisista nuorista soittajista ja laulajista. Gospelryhmää johtaa Jouko Kantola. Afrikkalaisessa gospelmessussa saarnaa Timo Määttä ja liturgina on Marika Huttu.

Toisenlainen Wappu 30.4 klo 17 alkaen Ylivieskan liikuntakeskuksessa. Tapahtumalipun hinta 15 euroa. Lippuja myydään tapahtumapaikalla klo 17 alkaen tai ennakkoon Ylivieskan seurakunnan kirkkoherran virastosta sen aukioloaikoina.