Seurakuntavaalit marraskuussa

Kirkossa on vaalivuosi. Seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa 2014. Ne ovat paikalliset vaalit, jotka järjestetään neljän vuoden välein.

Vuoden 2014 seurakuntavaalit ovat kirkon tulevaisuuden kannalta merkittävät. Vaaleissa valitut luottamushenkilöt tulevat linjaamaan kirkon tulevaisuutta. He päättävät muun muassa siitä, millainen on tulevaisuuden kirkko, miten varoja kohdennetaan, keitä autetaan, missä ja miten.

Vaaleissa valitaan luottamushenkilöt 430 seurakuntaan. Ehdokkaita vaaleissa on yhteensä noin 22 000 ja päättäjiä valitaan noin 9 000.

Tavoitteena on saada jokaiseen seurakuntaan kaikenikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa eläviä ja useita aloja edustavia luottamushenkilöitä, jotka antavat kokemuksensa ja näkemyksensä seurakunnan käyttöön.
Seurakuntavaalien teemana on Usko hyvän tekemiseen.

Kuka saa äänestää

Seurakuntavaalit ovat edelleen ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa 16-vuotialla on äänioikeus. Kirkon jäsenellä on äänioikeus siinä seurakunnassa, jonka jäsen hän on 15.8. Kirkon jäsen kuuluu siihen seurakuntaan, jonka alueella asuu. Seurakuntajako noudattelee pääsääntöisesti kuntajakoa.

Kirkossa ylintä päätösvaltaa käyttääseurakuntavaaleissa seurakunnan jäsenistä valittu kirkkovaltuusto. Ensi vuoden alusta toimikautensa aloittava uusi kirkkovaltuusto valitsee jäsenet kirkkoneuvostoon ja johtokuntiin. Seurakunnan johtajana toimii kirkkoherra.

Vaaleissa tehdään tulevaisuutta

Vaaleissa valitut luottamushenkilöt tulevat linjaamaan kirkon tulevaisuutta. He päättävät muun muassa siitä, miten seurakunnassa varoja kohdennetaan, keitä autetaan, missä ja miten.

Seurakuntavaaleilla on merkitystä koko kirkon kannalta. Vaaleilla valitut luottamushenkilöt valitsevat maallikkojäsenet kirkolliskokoukseen, joka päättää kirkon yhteisistä linjauksista, kirkon taloudesta ja kirkkolain sekä muiden kirkon yhteisten säädösten sisällöstä.

Seurakuntavaaleissa valittujen luottamushenkilöiden tehtäväksi tulee ratkaista, miten seurakuntatyötä tulevaisuudessa tehdään.

Vaaleissa valitaan luottamushenkilöt 430 seurakuntaan. Vaaleissa 2010 ehdokkaita oli yhteensä noin 22 000. Päättäjiä valitaan noin 9 000.

Tavoitteena on saada jokaiseen seurakuntaan kaikenikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa eläviä ja useita aloja edustavia luottamushenkilöitä. Ehdokkaaksi voi asettua 15.9. mennessä.

Seurakuntavaalien teemana on Usko hyvän tekemiseen. Kampanjaviestinnässä kerromme, mitä kaikkea hyvää kirkko ihmisten kautta tekee, mistä hyvän tekeminen kumpuaa, ja mihin kaikkeen äänestämällä pääsee vaikuttamaan.

Tee kirkosta näköisesi

Kirkko koostuu kaikista sen jäsenistä. Jokainen meistä on tärkeä. Anna oman äänesi kuulua. Seurakuntavaalit antavat mahdollisuuden rakentaa kirkosta yhteisöä, joka on kokonainen kuva sen jäsenistä.

Kirkko kertoo olemassaolollaan yli sukupolvien kantavasta jatkuvuudesta ja yhteisöllisyydestä. Kirkon elämä on uskoa, toivoa ja rakkautta. Ihme toteutuu jakamisessa.

Kirkon tehtävänä on kertoa armahtavasta Jumalasta. Usko Jumalaan eletään todeksi suhteessa toisiin ihmisiin. Jeesuksen opetus: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" kutsuu toimimaan paremman maailman ja kirkon puolesta.

Mitä luottamushenkilö tekee

Marraskuussa pidettävissä seurakuntavaaleissa valitaan seurakunnan toimintaa suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat kirkkovaltuuston jäsenet.
Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat seurakuntalaisten edustajia ja seurakunnan työntekijöiden kumppaneita. He ovat mukana päättämässä, vaikuttamassa, ideoimassa ja kehittämässä seurakunnan toimintaa kirkkovaltuustossa, kirkkoneuvostossa, kappelineuvostossa ja johtokunnissa.

Luottamushenkilö:

• tuoseurakuntalaisten äänen päätöksentekoon
  • varmistaaseurakunnan toiminnalle riittävät ja oikein suunnatut resurssit
  • puolustaaseurakunnan avoimuutta viestinnässä ja päätöksenteossa
  • päättää työntekijävalinnoista
  • antaaosaamisensa seurakunnan käyttöön
  • luokirkon julkisuuskuvaa
  • valitseekirkolliskokouksen maallikkoedustajat
  • osallistuuoman hiippakunnan piispan valintaan

Kuka voi olla ehdokas

Luottamushenkilöillä on seurakunnassa todellista valtaa. Ehdokkaiksi tarvitaan kaikenikäisiä ja eri tavoin ajattelevia seurakuntalaisia, naisia ja miehiä.

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään 9.11.2014, on seurakunnan jäsen viimeistään 15.9.2014, antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta ja on kristillisestä vakaumuksestaan tunnettu.

Vaaleihin asetetaan useammasta ehdokkaasta koostuvia ehdokaslistoja. Ehdokaslistan voi perustaa valitsijayhdistys, johon kuuluu vähintään kymmenen seurakunnan äänioikeutettua jäsentä. Ehdokas ei voi olla oman seurakunnan työntekijä. Ehdokasasettelu päättyy 15.9. ja siitä kerrotaan lisää  elokuussa seurakunta- ja kotisivuilla.

Vaalien tulokseen vaikuttaa sekä ehdokaslistan saama yhteinen äänimäärä että ehdokkaan henkilökohtainen äänimäärä. Vaalin tulos määräytyy kunkin ehdokkaan saaman vertausluvun perusteella. Eri ehdokasryhmät saavat valtuustopaikkoja saamansa kokonaisäänimäärän mukaan. Vastaava vaalitapa on käytössä kunnallisissa ja valtiollisissa vaaleissa.