Selloduon juonnettu kesäkonsertti Ylivieskan kirkossa

Keskiviikkona 18.6. klo 19 kuullaan Ylivieskan kirkossa mielenkiintoinen ja monipuolinen konsertti. Esiintymässä on yksi maamme eniten konsertoivista kamarimusiikkiyhtyeistä: Selloduo Anna-Maaria & Olli Varonen. Varoset kuuluvat maassamme siihen harvinaiseen joukkoon, jonka päätyönä on konsertointi kamarimusiikkikokoonpanossa. Satojen kotimaisten konserttien lisäksi Varoset ovat esiintyneet useaan otteeseen Ruotsissa ja Unkarissa sekä Tsekissä ja Espanjassa.

Keskiviikon konserttiohjelman vanhimmat sävelet tulevat Ranskasta, itsensä Aurinkokuninkaan hovisäveltäjän F. Couperinin sarjan muodossa. Barokin säveliä edustaa myös Händelin ”Largo”. Luvassa on musiikkia myös wieniläisklassikoilta; mm. rakastettu Schubertin ”Ave Maria”. Niin ikään kuulaan sukukansamme Unkarin kansanmusiikkiin pohjautuvia säveliä sekä ruotsalaisen O. Lindbergin monille tuttu ”Vanha virsi Taalainmaalta”. Suomalaisista mestareista on mukana ainakin P.J. Hannikainen.

Kaikki teokset ovat selloduon kahdelta uusimmalta levyltä, jotka saivat erinomaiset lehtiarvostelut Ylen musiikkitoimittaja Risto Nordellilta.

Lyhyet juonnot pohjustavat kuuntelukokemuksen

Jo useana vuonna Varoset ovat juontaneet konserttinsa. Tämä tapa on saanut yleisöltä varauksettoman vastaanoton. Esitettävien teosten taustojen valottaminen, edes lyhyesti, on koettu tukevan kuuntelukokemusta.