Seurakunta tarvitsee myös nuoria päättäjiä

Kirkko tarvitsee nuoria päättäjiä. Nuoren päättäjän vahvuutena on seurakunnan nuorisotoiminnan tunteminen ja kyky tarkastella päätettäviä asioita uudesta näkökulmasta.
Seurakuntavaalit ovat edelleen ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa 16-vuotiaat saavat äänestää. Ehdokkaaksi voivat asettua kaikki 18-vuotiaat kirkon jäsenet.

Luottamushenkilöt edustavat seurakuntalaisia, joten on tärkeää että luottamuselimet ovat seurakuntalaisten näköisiä. Vaikuttamistyössä osaaminen ei liity ikään, vaan haluun perehtyä päätettäviin asioihin ja intoon olla mukana kehittämässä seurakunnan toimintaa.

Ikään katsomatta uudella luottamustoimijalla on oikeus tukeen omalta seurakunnaltaan ja seurakunnan muilta luottamushenkilöiltä. Luottamushenkilökoulutusten lisäksi seurakuntaan voidaan perustaa esimerkiksi mentorointijärjestelmä, jossa pidempään luottamustehtävissä toimineet tukevat uusia luottamustoimijoita. Tukea tehtävään voi hakea myös seurakunnan muista nuorista luottamustoimijoista tai aktiivisista seurakuntalaisista.

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyy 15.9. klo 16. Viimeistään tällöin valitsijayhdistyksen asiamies palauttaa kaikki viralliset lomakkeet kirkkoherranvirastoon. Tällöin kaikkien ehdokkaiden kirkon jäsenyys tulee olla rekisteröitynä ja ehdokasasettelu päättyy. Tietoa valitsijayhdistyksistä voi kysyä kirkkoherranvirastosta p. 044-7118610.

Valitsijayhdistysten ilmoittamia yhteystietoja:

Laaja lista: https://www.facebook.com/#!/laajalista