Ylivieskan seurakuntavaalit su 9.11.

Ylivieskan seurakuntavaalit järjestetään sunnuntaina 9.11. klo 11-20 Ylivieskan kirkossa. Vaaleissa valitaan 27 jäsentä seurakunnan ylintä päätäntävaltaa käyttävään kirkkovaltuustoon. Valitut luottamushenkilöt tulevat linjaamaan kirkon tulevaisuutta. He päättävät muun muassa siitä, millainen on tulevaisuuden kirkko, miten varoja kohdennetaan, keitä autetaan, missä ja miten. Ensi vuoden alusta toimikautensa aloittava uusi kirkkovaltuusto valitsee jäsenet kirkkoneuvostoon ja johtokuntiin. Seurakunnan johtajana toimii kirkkoherra.

Tee kirkosta näköisesi. Kirkko koostuu kaikista sen jäsenistä. Jokainen meistä on tärkeä. Anna oman äänesi kuulua. Seurakuntavaalit antavat mahdollisuuden rakentaa kirkosta yhteisöä, joka on kokonainen kuva sen jäsenistä.

Seurakuntavaalit ovat edelleen ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa 16-vuotialla on äänioikeus. Kirkon jäsenellä on äänioikeus siinä seurakunnassa, jonka jäsen hän on 15.8.2014. Kirkon jäsen kuuluu siihen seurakuntaan, jonka alueella asuu. Seurakuntajako noudattelee pääsääntöisesti kuntajakoa. Vaalipäivänä 9.11. voi äänestää siis vain oman seurakunnan äänestyspaikassa. Muista ottaa äänestykseen mukaan kuvallinen henkilötodistus.

Lue lisää vaaliasioista Ylivieskan seurakunnan sivuilta:

Tietoa seurakuntavaaleista

Ylivieskan seurakuntavaalien ehdokkaat

Löydä itsellesi sopiva ehdokas vaalikoneen avulla

Kuulutus Ylivieskan seurakuntavaaleista

Merijärveltä järjestetään kyyditys Ylivieskaan äänestyspäivänä

Lisätietoa seurakuntavaaleista löytyy valtakunnalliselta vaalisivustolta