Yhteisvastuukeräys kutsuu työllistämistalkoisiin

Tulevana laskiaissunnuntaina käynnistyvä Yhteisvastuukeräys kutsuu kaikki suomalaiset mukaan työllistämään kehitysvammaisia suomalaisia ja maataan jälleenrakentavia liberialaisia.

Arviolta 3000 kehitysvammaista ihmistä voisi ja haluaisi työllistyä heti, mutta vain 200-300 on saanut työpaikan avoimilta työmarkkinoilta. ”Kehitysvammaisten ihmisten työllistymisen esteenä ovat ympäristön asenteet sekä tiedon ja työhönvalmentajien puute”, sanoo erikoissuunnittelija Marika Ahlstén Kehitysvammaliitosta. ”Viranomaiset, työnantajat ja kehitysvammaisten henkilöiden omaiset tarvitsevat tietoa siitä, mihin tehtäviin kehitysvammaiset ihmiset pystyvät ja miten heidän työllistämisensä käytännössä toteutetaan.”

Yhteisvastuukeräys on haastanut yli 4000 suomalaista yritysjohtajaa palkkaamaan kehitysvammaisia työntekijöitä. Kirkon ja seurakuntien piirissäkin pyritään lisäämään kehitysvammaisten työntekijöiden määrää. Yleisö voi tänä vuonna osallistua keräykseen paitsi lahjoituksin, myös esimerkiksi kirjoittamalla kirjeen kunnanvaltuutetulleen. Lisätietoja www.yhteisvastuu.fi

Muun muassa työhönvalmentajien määrän lisäämiseen tähtäävän kotimaan Yhteisvastuu 2008- hankkeen toteuttavat Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten tukiliitto, Nuorten Ystävät ja Förbundet De Utvecklingsstördas Väl.

Liberialaiset omavaraisuuteen
Länsiafrikkalainen Liberia toipuu 14 vuotta kestäneestä ja arviolta 150 000 – 200 000 ihmishenkeä vaatineesta sisällissodasta. Sodan aikana suurin osa väestöstä joutui jättämään kotinsa ja kotiseutunsa ja osa pakeni maan rajojen ulkopuolelle. Tiet, sillat, koulut ja terveysasemat sekä kokonaiset yhteisöt tuhoutuivat pahoin. Jopa 60 prosenttia nuorista liberialaisista on jäänyt vaille koulutusta ja ammattitaitoa.

Liberialaisia tuetaan Yhteisvastuuvaroilla muun muassa kehittämällä ruokatuotantoa ja maanviljelystä, järjestämällä ammattikoulutusta sekä myöntämällä yhteisöille pienlainoja. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Mitä Yhteisvastuukeräyksellä on saatu aikaan?
Vuonna 2004 Yhteisvastuun kotimaan kohteena oli päihdeongelmaisia raskaana olevia äitejä ja vauvaperheitä auttava kotikäyntityö. Projektin kohteena oli 21 perhettä eri puolilla Suomea. "Tulokset ovat lupaavia: useimmat äidit ovat edelleen päihteettömiä ja lapset ovat saaneet kasvaa päihteettömässä ympäristössä." kertoo projektijohtaja Eeva-Kaarina Veijalainen.

Vuoden 2005 kotimaan keräystuotolla rahoitettiin työpajatoimintaa ja terapiaa syrjäytymisvaarassa oleville nuorille. Projektipäällikkö Jari Hourulan mukaan jo 260 suomalaista nuorta on saanut mahdollisuuden parempaan elämään valtakunnallisen työpajayhdistyksen kautta.

Angolassa Cameian kylässä on Yhteisvastuu-varoin valmistunut jo kymmenen taloa vanhuksille, joita vuoden 2006 keräyksellä muistettiin. Kahdeksan taloa on rakenteilla. Jokaisen talon pihalle rakennetaan käymälä. Kylän vanhukset saavat myös vaatekerran ja kotitaloustarvikkeita. Yhteisvastuu auttaa vanhuksia ensi vuonna toisessa kylässä, ja siirtyy sen jälkeen kolmanteen. ”Terveisiä Suomeen kaikille, jotka auttoivat meitä. Olen hyvin onnellinen ja kiitollinen. Nyt minulla ja lapsenlapsillani on hyvä elämä”, iloitsee rouva Nakakoma Mushivi Cameiassa. ”Sain uudet vaatteet samalla kun pääsin asumaan uuteen kotiin”, hän kertoo.

Yhteisvastuukeräys Ylivieskassa
Viime vuoden ennätyksellinen keräystulos, 19985 euroa, saavutettiin Ylivieskassa ja Merijärvellä 150 kerääjän voimin. Myös tänä vuonna entiset vastuunkantajat ja monia uusia kasvoja on ilmoittautunut keräykseen mukaan. Taloudellisen tuoton lisäksi kotien ovella tapahtuu tärkeää kohtaamista seurakuntalaisten kesken. Jos kerääjä ehtii käymään talonväen poissa ollessa, keräykseen voi osallistua myös käyttämällä pankkisiirtoa tai keräyspuhelinta (0600-12008), johon soitettaessa menee 10 euroa suoraan lahjoituksena Yhteisvastuukeräykselle. Perinteisen listakeräyksen lisäksi Ylivieskassa järjestetään lipaskeräys ja hiihtoloman alla kynttilähiihto Joonaalaan.

Tasavallan presidentti avaa Yhteisvastuukeräyksen televisiossa sunnuntaina 3.2. klo 14. Ylivieskan paikallinen keräys avataan Suvannon kappelilla välittömästi messun jälkeen. Tilaisuudessa on keräyskohteiden esittelyä sekä hernekeitto- ja laskiaispullatarjoilu kaikille Yhteisvastuun ystäville.

Veli Matti Linnanmäki