Kirkon ympäristödiplomin kriteerit täytetty

Kirkon ympäristödiplomin ulkoinen auditointi suoritettiinYlivieskan seurakunnassa20.11.2014. Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin nimeäminä auditoijina toimivat Mauno Rönkkömäki Oulusta sekä auditointiharjoittelijana Kempeleen seurakunnan seurakuntamestari Tapani Raappana.

Auditoinnissa käytiin läpi Ylivieskan seurakunnan ympäristöohjelmaa 2014-2018 ja sen pisteytystä. Sisäisessä auditoinnissa saatu pistemäärä 170 laski ulkoisessa auditoinnissa 160 pisteeseen. Auditoinnin lopuksi käytiin eri katselmointikohteissa, joita olivat Toimitalo Pietari, seurakuntakoti Marian keittiö, Suvannon hautausmaa, kappeli ja huoltorakennukset, Törmälän luonto- ja virkistyskeskus sekä Merijärven kirkko, seurakuntatalo ja hautausmaa.

Auditoinnin lopputuloksena kirjattiin auditointiraporttiin, että Ylivieskan seurakunta täyttää Kirkon ympäristödiplomin minimikriteerit, ja vapaavalintaisten pisteiden määrä ylittää 100 pisteen vähimmäisvaatimuksen. Seurakunta täyttää näin ollen ympäristödiplomin minimikriteerit. Näiden perusteella Ylivieskan seurakunnalle voidaan myöntää Kirkon ympäristödiplomi. Seuraavaksi auditoija antaa auditoinnista lausunnon hiippakunnan tuomiokapitulille, joka esittää Kirkkohallitukselle ympäristödiplomin myöntämistä Ylivieskan seurakunnalle.

Kuvassa vasemmalta johtava seurakuntamestari Hannu Jussi-Pekka ympäristövastaava,  auditoija Mauno Rönkkömäki, talousjohtaja Pentti Haikola sekä auditointiharjoittelija Tapani Raappana.