Ylivieskan seurakunnan talous vakaa investoinneista huolimatta

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 26.11.2014

Ylivieskan seurakunnan taloutta kuormittaa tällä hetkellä rakentamisen aiheuttama velka. Mikäli talous kehittyy ennusteiden mukaisesti ja korko pysyy alhaisena, voidaan velkaa hoitaa toiminnan siitä kärsimättä. Velkaa on voitu lyhentää vuonna 2014 suunnitelman mukaisesti ja lisäksi kirkkoneuvosto päätti 250 000 euron lisälyhennyksestä. Talousarvioesitys ei sisällä uusia virkoja. Tulevana vuonna joudutaan taloushallinnossa keskittymään vuonna 2016 tapahtuvaan Kirkon palvelukeskuksen asiakkaaksi siirtymiseen.

Investoinneissa korjataan Törmälän kuntotarkistuksessa esiin tulleita ongelmia, kirkon uruille tehdään perushuolto ja kirkon sadevesijärjestelmää uusitaan. Suvannon kappelille ja hautausmaalle rakennetaan yhteinen jätekatos. Kankaan kappeli maalataan. Merijärven kappeliseurakunnan hautausmaan laajennusta jatketaan. Näitä investointeja pyritään rahoittamaan pitkälti metsätalouden tuotoilla. Kuluvan vuoden tilinpäätöstä on vaikea ennustaa, mutta varovaisesti voidaan arvioida sen päätyvän hieman ylijäämäiseksi.

Kirkkoneuvosto julistaa seurakuntamestarin viran täytettäväksi 1.2.2015 alkaen. Viranhakuilmoitus on nähtävillä kirkkoherranviraston ilmoitustaululla. Lisäksi kirkkoneuvosto totesi, ettei Museovirasto puolla morsiushuoneen rakentamista Ylivieskan kirkkoon ja näin ollen rakentamishanke raukeaa.