Perheneuvonnan 25-vuotisjuhlapäivä Ylivieskassa ti 27.1.

Kirkon perheneuvonta 70 vuotta, Kalajoen rovastikunnan perheasiain neuvottelukeskus 25 vuotta

Kirkon perheneuvontatyö sai alkunsa 70 vuotta sitten, kun kirkko halusi tukea sodan vaikutusten kanssa kamppailevia parisuhteita. Sotavuosina rintamalla olleiden miesten oli luontevaa kääntyä vaikeuksissaan pappien puoleen. 19.11.1944 julkaistiin Aamulehdessä pastori Matti Joensuun ilmoitus: "Älkää ottako avioeroa! Tarjoamme apua vaikeuksissanne."

Pyhä- ja Kalajokilaakson alueella toimi ensin seurakuntien ylläpitämä perheneuvoja-sairaalalehtori Pirkko Huumonen. Toiminta eriytyi myöhemmin siten, että 1.2.1990 perustettiin Kalajoen rovastikunnan perheasiain neuvottelukeskus. Lehtori Pirkko Huumonen keskittyi sairaalalehtorin tehtäviin ja perheasioiden neuvottelukeskuksessa perheneuvojana aloitti Martti Viljanen.

Kirkon perheneuvonta tarjoaa ammatillista keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä sekä elämän kriisitilanteissa. 70 vuoden aikana perheneuvonta on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä kirkon kysytyimmistä toiminnoista. Tänä päivänä perheneuvontatyö kattaa 41 perheasiain neuvottelukeskusta ympäri Suomen. Työntekijöitä on kaikkiaan lähes 200.

Perheneuvonnan juhlapäivä Ylivieskassa

Ylivieskassa vietämme 25-vuotisjuhlaa tiistaina 27.1. Perheasiain neuvottelukeskuksessa toimitalo Pietarissa (E-ovi) on avoimet ovet klo 12-15, jolloin esitellään perheneuvontatyötä kuvin ja sanoin kakkukahvien kera. Tervetuloa!