Yhteisvastuukeräys 2015

Yhteisvastuu 2015 tukee Suomessa vaikeaan tilanteeseen joutuneita ihmisiä Suurella Sydämellä -vapaaehtoistoiminnan kautta ja auttaa lapsia kouluun Haitissa.

Suurella Sydämellä

Suurella Sydämellä on seurakuntien piirissä toimiva vapaaehtoisen auttamisen verkkopalvelu, jonka kautta on mahdollista tehdä hyvää kertaluontoisesti tai sitoutua pidempikestoiseen vapaaehtoistyöhön. Verkoston kautta apua tarjotaan yksinäisille, sairaille ja taloudellisessa ahdingossa oleville tai muihin vaikeuksiin joutuneille lähimmäisille. Apua tarvitaan, koska Suomessakin elää lähes 12 % väestöstä köyhyysrajan alapuolella.

Yhteisvastuuvaroin Suurella Sydämellä -verkoston toimintaa laajennetaan koko maahan. Keräysvaroin tehostetaan myös uusien vapaaehtoisten rekrytointia ja koulutusta. Suurella Sydämellä -toimintaa koordinoi Kirkkopalvelut ry.

Kuva: Perttu Saksa

Kouluja Haitin lapsille

Keräyksen ulkomaisena kohteena on Haiti, jossa Yhteisvastuu auttaa lapsia kouluun. Muun muassa Yhteisvastuun tuella Haitiin rakennetaan tulevina vuosina uusia kouluja, jotka on suunniteltu kestämään maanjäristyksiä ja hirmumyrskyjä. Sähkö tuotetaan aurinkopaneelien avulla ja wc-jätteestä syntyvää biokaasua voidaan hyödyntää esimerkiksi koulun keittiössä tai biomassaa lannoitteena puutarhassa. Koulujen rakentamisen ohella Haitissa kehitetään koulujen hallintoa ja opetuksen laatua sekä luodaan koulun, yhteisön, oppilaiden ja heidän perheidensä välisiä yhteistyöverkostoja. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Ylivieskan Yhteisvastuukeräys

Ylivieskassa Yhteisvastuukeräykseen osallistuu tänäkin vuonna suuri joukko vapaaehtoisia. Keräys toteutetaan kotien ovilla pääsääntöisesti listakeräyksenä, mutta myös keräyslipas ja ns. kyläluuta kiertää siellä, missä paikallista intoa ja halukkuutta siihen löytyy.

Perinteisen listakeräyksen lisäksi on luvassa tapahtumia Yhteisvastuun hyväksi. Muun muassa ystävänpäivän aattona myydään leivoksia ja varsinaisena ystävänpäivänä suoritetaan lipaskeräys Ylivieskan kauppakeskuksissa. Myös seurakunnan musiikkityö on perinteisesti järjestänyt tilaisuuksia Yhteisvastuun hyväksi kevään aikana.

Tasavallan presidentti avaa Yhteisvastuukeräyksen televisiossa sunnuntaina 1.2. klo 12.05.

Ylivieskan paikallisen keräyksen avaus ja kohteiden esittely on sunnuntaina 1.2. messun ja kirkkokahvien jälkeen seurakuntakoti Mariassa.