Uusheräyksen valtakunnalliset Kesäseurat Ylivieskassa

Uusheräyksen suurin vuotuinen tapahtuma on nimeltään ”Kesäseurat”. Ensi kesänä ne ovat Ylivieskassa 24.-26.7.2015 ja niihin kokoontuu eri puolilta Suomea n. 1000 ihmistä. Tapahtuma järjestetään yhdessä Ylivieskan ev. lut seurakunnan kanssa. Edellisen kerran Kesäseurat olivat Ylivieskassa vuonna 1996. Kesäseurojen yhteydessä pidetään myös Uusheräyksen vuosikokous, johon itsenäiset paikallisyhdistykset lähettävät n. 60-70 edustajaa.

Uusheräyksellä on aina ollut hyvät yhteydet kymmeniin seurakuntiin eri puolilla Suomea, joissa sillä on toimintaa. Uusheräys järjestää seuroja ja raamattuopetusta sekä kerää varoja lähetystyön tukemiseksi paikallisyhdistysverkostonsa avulla useilla paikkakunnilla. Toiminta tavoittaa vuosittain tuhansittain ihmisiä.

Uusheräys tunnetaan kirkon piirissä lähetystyötä tukevana liikkeenä. Yhteistyötä Suomen Lähetysseuran kanssa on ollut jo liki 110 vuotta. Lähetystyön tukea on laajennettu vuoden 2012 alussa myös Medialähetysjärjestö Sanansaattajien (SANSA) suuntaan. Venäjällä toimitaan yhteistyössä Inkerin kirkon kanssa. Vuonna 2011 vihittiin käyttöön Harlun seurakunnan uusi kirkko, jonka varainhankinnassa Uusheräyksellä on ollut merkittävä osuus. Uusheräys tukee myös Venäjän Keltossa tapahtuvaa hengellistä koulutusta.

Uusheräyksellä on oma Heinäkallion leirikoti Kangasalla, jossa omien leirien ja kurssien lisäksi useat järjestöt, yhteisöt ja seurakunnat järjestävät tapahtumia. Uusheräyksen perustama Kalajoen Kristillinen Opisto on toiminut vuodesta 1942 lähtien. Uusheräys julkaisee omaa hengellistä kuukausilehteään, jonka nimi on Lähettäjä. Uusheräyksen hengellinen laulukirja on ”Siionin Matkalaulut”. Se on uusittu v. 2002 yhteistyössä Lestadiolaisen Rauhan Sanan kanssa.

Historian kirjat kertovat, että yli sata vuotta sitten tapahtui lestadiolaisuudessa hajaannusta, jonka seurauksena syntyi Lestadiolainen Uusheräys, nykyisin Uusheräyksen Keskusliitto ry. Aluksi se toimi Suomen Lähetysseuran haaraosastona tukien lähetystyötä ja pitäen seuroja eri puolilla Suomea. Viisikymmenluvulla se rekisteröityi omaksi herätysliikkeeksi luterilaiseen kirkkoon.