Uudet kasvot tutuksi

Kuka olet?

Olen Eija Laukkanen, syntyperäinen ylivieskalainen. Minulla on puutarha-alan ammatillinen koulutus, käsi- ja taideteollisuusalan artesaanin tutkinto ja viimeisimpänä suntion ammattitutkinto.

Miten ja miksi olet päätynyt seurakuntaan töihin?

Olin yli 10 vuotta kesäisin hautausmailla työntekijänä, ja sitä kautta lähdin Sisko Jussilan vinkistä suntion koulutukseen vuonna 2009. Koulutus kesti kaksi vuotta. Seurakunnan eri sijaisuuksia pääsin tekemään vuonna 2010 ja suoritin samalla koulutukseen kuuluvat työssäoppimisjaksot. Nyt aloitin seurakuntamestarin virassa 1.2.

Mitä työhösi kuuluu ja mistä pidät eniten?

Seurakuntamestarin työhön kuuluu valmistaa tila erilaisia toimituksia, kuten esimerkiksi jumalanpalveluksia, vihkimisiä ja siunauksia, varten. Lisäksi hoidan kiinteistöjen piha-alueita ja hautausmaita sekä siivoan esimerkiksi kirkkoa ja kappeleita. Tämä työ on mukavan vaihtelevaa, saa tehdä laidasta laitaan kaikenlaisia töitä ja olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa.

Millaisia haasteita ja painopisteitä näet omassa työssäsi?

Työssäni kohtaan ihmisiä elämän iloissa ja suruissa. Seurakuntalaisella voi olla tarve vain puhua ja purkaa mieltä, joten kuuntelemisen taito on tärkeää, ja se, että osaa pysähtyä ihmistä varten. Lisäksi kysymyksiin vastaamiseen tai asioiden selvittämiseen pitää olla malttia, koska kyse on asiakaspalvelusta.

Minkä asioiden puolesta haluat tehdä töitä?

Seurakuntamestarin työ on palvella seurakuntaa ja seurakuntalaisia.

Mitä harrastat?

Harrastan omatoimista ulkoilua. Kesäaikana sitä tulee kuitenkin työn puolestakin paljon. Lisäksi harrastan ristikoiden ratkaisemista, ja joskus teen käsitöitä. Jouluksi teen aina joulukortit itse. Siitä on tullut perinne ja jouluaskartelun kautta pääsee hyvin joulutunnelmaan. Kesällä tulee tehtyä puutarhahomma työssä ja vapaa-ajalla.

Minkä kirjan luit viimeksi?

Luen tällä hetkellä kirjaa Isä Camillon kylä. Ennen luin paljon kirjoja esimerkiksi pitkien pyhien aikana, mutta nykyään vähemmän. Toiveissa on kuitenkin uudistaa harrastusta.

Voimanlähteesi?

Ystävät ja puutarhanhoito.