Matkalaulumessu ensi kesänä

Ensi kesänä Ylivieskan seurakunnassa järjestetään Kesäseurat 24.-26.7.2015 yhdessä Uusheräys ry:n kanssa. Seurojen ohjelmassa on myös Matkalaulumessu lauantai-iltana kirkossa. Messuun kootaan juhlakuoro: Aino-kuoro. Kuoroon etsitään nyt myös ylivieskalaisia laulajia. Viime kesänä Kempeleen kesäseuroissa laulanut Aino-kuoro äänitti laulamansa aineiston syyskuussa 2014 Suvannon kappelissa. Äänityksen suorittivat JEDU:n Ylivieskan medialinjan opettaja ja oppilaat. Ylistys Jumalan -levyä on saatavissa Kalajoen opistolta ja Ylivieskan kirkkoherranvirastosta.

Suomalaisten herätysliikkeiden laulukirjoilla on yhteinen pohja. Heränneiden, lestadiolaisten, evankelisten ja rukoilevaisten lauluperinteen juuret löytyvät 1700-luvulta. Vuonna 1790 ilmestyi kaksi erillistä laulukokoelmaa. Elias Laguksen suomentamat Siionin virret on käännös Tukholmassa 1740 julkaistusta Sions Sånger -laulukokoelmasta. Toinen vuonna 1790 ilmestyneistä laulukokoelmista on Halullisten sielujen hengellisissä lauluissa. Näillä molemmilla on ollut suuri merkitys maamme kristikansalle. Siionin virret ja Halullisten sielujen hengelliset laulut ovat kiinteä osa suomalaista virsiperinnettä. Samalle pohjalle on ollut hyvä luoda myös 1900-luvulla eri herätysliikkeiden laulukirjoja, mm. Oskari Heikki Jussilan kokoama Siionin Laulut ja Virret (1916).   Siionin Matkalaulu -kirja ilmestyi vuonna 1979 ja sen uudistettu painos ilmestyi vuonna 2002. Hankkeen käynnisti Uusheräyksen johtokunta ja Rauhan Sanan hallitus 1994.

Matkalaulumessun on koonnut ja sovittanut uusimman Siionin Matkalaulut -kirjan aineistosta Ilpo Nurmenniemi. Ensi kesän messun kokonaisuus rakentuu sekakuoron esitysten ja seuraveisuun varaan.

Tulevaan Matkalaulumessuun valmistaudutaan seurakuntakoti Mariassa helmikuun viimeisenä keskiviikkoiltana 25.2. Aino-kuoron juhlakuoroon toivotaan runsasta osanottoa Ylivieskan ja lähiseudun kuorolaulajilta. Kaikki ovat tervetulleita laulamaan suurkuorossa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset kuoronjohtaja Ilpo Nurmenniemelle, puh. 044-0422932 tai ilpo.nurmenniemi@gmail.com