Vesa Lassilan Bach-kitarakonsertti kirkossa

Ylivieskalaisen Vesa Lassilankitarakonsertin ohjelma rakentuu Bachin teoksista luutulle, sekä d-molli viulupartiitan Chaconne-osan sovituksesta kitaralle. Vesa Lassila soittaa konsertissa Ilkka Virran rakentamalla 1800-luvun lopun tyylisellä kitaralla.

– Olen sovittanut kyseiset teokset 8-kieliselle instrumentille, tarkoituksena soittaa basson äänenkuljetus mahdollisimman alkuperäisen kirjoitusasun mukaisesti. Barokkiluuttuhan nimenomaan on bassorekisteriltään rikas soitin, tämän ajan luutussa on yhteensä 13 kieltä. 6-8 bassokieltä mahdollistavat rikkaan äänenkuljetuksen bassorekisterissä. Yleensä 6-kielisellä kitaralla soitettaessa basso siirretään oktaavia ylemmäs. Toisin sanoen 6-kielisen soittimen ääniala ei riitä alkuperäisen nuottiasun toteuttamiseen, kertoo Vesa Lassila.

– Johann Sebastian Bach sävelsi nämä teokset luutulle ja viululle vuoden 1720 kieppeillä, ainoastaan e-molli sarja luutulle on ajoitettu aiemmaksi, 1700-luvun alkuvuosille. Näistä luuttuteoksista säveltäjä on tehnyt versiot myös cembalolle ja sellolle. Sarjat ovat ajan tyylin mukaisesti tanssisarjoja. Ne rakentuvat siis hovitansseista tempon ja poljennon karaktäärin mukaisesti. Niissä heijastuu väkevästi barokin ajan musiikin henki: yksityiskohtien ja koristeluiden runsaus, mahtipontisuus ja affekti-ilmaisun (teoksen tunnesisältö) rikkaus.

Prelude-Fugue -Allegro ja Chaconne huipentavat konsertin kokonaisuuden. Ensin mainittu teos rakentuu keskimmäisen Fuuga-osan ympärille, fuuga sen lisäksi rakentuu lopussa toistuvasta teoksen ensimmäisestä jaksosta ja väliosasta. Teoksen voi siis hyvällä syyllä sanoa olevan rakenteeltaan varsin symmetrinen.

Chaconnea luonnehditaan usein ajan musiikkiteoreetikkojen toimesta kaikista tansseista suurimmaksi. Tässä teoksessa sama harmoniakulku ja basson äänenkuljetus toistuvat läpi teoksen, toimien näin teoksen rakenteen punaisena lankana.

Vesa Lassila opiskeli kitaransoittoa vuosina 1993-1998 ja 2000-2001 Helsingin ja Oulun konservatoriossa, Ilkka Virran, Timo Korhosen ja Ismo Eskelisen johdolla.  Vuonna 2005 Lassila jatkoi opintojaan Piteån musiikkikorkeakoulussa Jan-Olof Erikssonin johdolla suorittaen maisterin tutkinnon. Mestarikursseilla Lassila on opiskellut Jukka Savijoen, Roberto Ausselin ja Oscar Gighlian johdolla. Vesa Lassila toimii Ylivieskan seudun musiikkiopistossa kitaransoiton opettajana.

Vesa Lassilan Bach-kitarakonsertti Ylivieskan kirkossa sunnuntaina 22.3., vapaa pääsy, ohjelma 10 e