Pääsiäisen musiikki-illassa soi klassinen

Pääsiäisen aika on innoittanut säveltäjiä kautta aikojen juhlistamaan kristikunnan suurinta juhlaa. Passiot, oratoriot, kantaatit ja muut sävelmät ovat saaneet sijansa ihmisten sydämissä. Ylivieskan kirkossa pääsiäisviikon keskiviikkona 1.4. klo 19 kuullaan kattaus klassista pääsiäisen ajan musiikkia kanttoreiden Jonna Ypyän ja Eeva Korhosen sekä sellistien Tapio Hirven ja Tuomo Hirven esittämänä. Hartauden pitää kappalainen Anne Sumela.

Kärsimyslaulu, Se täytetty on, Aurinkomme ylös nousi ja virsi Nyt vielä etehesi ja monet muut tämän keskiviikkoillan lauluista ja musiikista lienevät tuttuja kuulijoille niin pääsiäisen traditioon kuuluvana kuin hengellisen virren sanomana muutoinkin. Nyt niitä on sovitettu erilaisille kokoonpanoille monipuoliseksi kokonaisuudeksi. Telemannin Largo ja Händelin Sarbande ovat barokin teoksia ja niiden vastapainona enemmän tämän ajan musiikkia lienee Arturo Cardeluksen In Memoriam. Virret ja hengelliset laulut kuuluvat kristillisen Suomen pääsiäiseen. Niitä kuullaan nyt solisteille sovitettuna, ja niitä myös lauletaan yhdessä.

Tervetuloa hiljentymään Kristuksen Ristin juurelle! Tilaisuudessa kerätään kolehti Yhteisvastuulle.