Tervetuloa seurakunnan pääsiäistapahtumiin!

Ylivieskassa

Su 29.3.
klo 10 Palmusunnuntain messu kirkossa, Anne Sumela, Veli Matti Linnanmäki, Eeva Korhonen, Lapsikuoro, perhekirkko, kirkkokahvit Mariassa
klo 14 Haapaveden kamariorkesterin pääsiäiskonsertti Ylivieskan kirkossa, johtaa Petri Tapio Mattson ja Timo Hannula, ohjelma 15/10e, perhe 30e
klo 14 ja klo 16 KUJE-draamaryhmä esittää Suvannon kappelissa näytelmän Case Jeesus Nasaretilainen: pieni pääsiäiskuvaelma media-ajassa, pienoisnäytelmä tuo Luukaksen evankeliumista pääsiäisen tapahtumat nykyaikaan, vapaa pääsy, esityksen jälkeen tarjolla kahvit, tuotto Yhteisvastuulle

Ma 30.3.
klo 7.30-7.45 Hiljaisen viikon aamuhartaus kirkossa, Anne Sumela, Jonna Ypyä

Ti 31.3.
klo 7.30-7.45 Hiljaisen viikon aamuhartaus kirkossa, Tuomo Kälviä
klo 12.30 Ehtoollishartaus Kotikartano I, klo 13.30 Kotikartano IV, klo 14.30 Kotikartano II, klo 15.30 Kotikartano III, Anne Sumela ja Jonna Ypyä
klo 19 Hiljaisen viikon tiistain messu kirkossa, Tuomo Kälviä, Jonna Ypyä, Aino Himanka, Jenna Kosunen, Pihla Rahja

Ke 1.4.
klo 7.30-7.45 Hiljaisen viikon aamuhartaus kirkossa, Timo Määttä, Eeva Korhonen
klo 19 Hiljaisen viikon keskiviikon musiikki-ilta kirkossa, Anne Sumela, Tuomo Hirvi-viulu, Tapio Hirvi-sello, Jonna Ypyä-laulu, Eeva Korhonen-urut ja huilu, kolehti yhteisvastuun hyväksi

To 2.4.
klo 7.30-7.45 Hiljaisen viikon aamuhartaus kirkossa, Veli Matti Linnanmäki
klo 12.30 Ehtoollishartaus Visalassa ja klo 13.30 Sipilässä, Tuomo Kälviä ja Eeva Korhonen
klo 14 Ehtoollishartaus Suvannolla ja kirkkokahvit, Veli Matti Linnanmäki ja Arto Vähäkangas
klo 19 Kiirastorstain messu kirkossa, Timo Määttä, Veli Matti Linnanmäki, Virsikuoro, joht. Ilpo Nurmenniemi, Eeva Korhonen

Pe 3.4.
klo 15 Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus kirkossa, Tuomo Kälviä, Jonna Ypyä, Kirkkokuoro

Pitkäperjantaina muistetaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja kuolemaa Golgatalla. Pitkäperjantain sanoma julistaa: Kristus on kuollut meidän edestämme, hänen sovitustyönsä on täytetty. Pitkäperjantain jumalanpalvelus eroaa selvästi vuoden muiden pyhien jumalanpalveluksista. Messun sijasta vietetään sanajumalapalvelusta. Sitä leimaa ristin äärellä viipyminen, johon kehotetaan: Katsokaa ristinpuuta, jolle maailman Vapahtaja on naulittu. Pitkäperjantaina liturginen väri on musta. Kirkonkellot ja urut vaikenevat. Alttari on riisuttu. Kynttilöitä ei käytetä lukuun ottamatta jumalanpalveluksen symboliikkaan liittyvää Kristus-kynttilää. Alttarilla on viisi punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen viittä haavaa: käsissä, jaloissa ja kyljessä.

La 4.4.
klo 23 Pääsiäisyön messu kirkossa, Anne Sumela, Jonna Ypyä
Pääsiäisyön messussa hiljennytään pääsiäisen sanoman äärelle liikkeen, liturgisten värien ja valon lisääntymisen kautta. Musiikin ja raamatuntekstien dialogi kuljettaa kohti pääsiäisen ihmettä.

Pääsiäisyön messu kasvaa ylösnousemuksen juhlaksi vähitellen. Pääsiäisylistyksen aikana pääsiäiskynttilä sytytetään ja liturginen väri vaihtuu valkoiseksi, kirkko valaistaan ja urut otetaan käyttöön. Tämän jälkeen alkaa varsinainen ylösnousemuksen vietto, johon kuuluu myös kasteen muistaminen ja ehtoollinen.

Su 5.4.
klo 10 Pääsiäispäivän messu kirkossa, Timo Määttä, Tuomo Kälviä, Eeva Korhonen, Janne Nietula-trumpetti, sakastipyhäkoulu, kirkkokahvit Mariassa

Pääsiäispäivä, sunnuntai, on Jeesuksen ylösnousemisen riemullinen juhla. Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja murtanut kuoleman portin. Pääsiäispäivänä liturginen väri on valkoinen: ilon, puhtauden ja riemun väri. Paastonajan jumalanpalveluksissa vaiennut ylistys soi jälleen.

Ma 6.4.
klo 10 Toisen pääsiäispäivän sanajumalanpalvelus kirkossa, Rauhan Sana, Timo Määttä, Eeva Korhonen

Toisena pääsiäispäivänä, maanantaina, muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä häntä seuranneille naisille ja opetuslapsille Emmauksen tiellä. Ilmestykset vakuuttivat heidät Jeesuksen kuolleista nousemisesta ja jatkuvasta läsnäolosta keskellä maailman elämää.

Merijärvellä

Su 29.3.
klo 13 Sanajumalanpalvelus kirkossa, Pekka Favén, Jonna Ypyä

Ma 30.3.