Veteraanit rippikoululeirillä -videoesitys

Kymmenisen vuotta sotaveteraaneja on vieraillut seurakunnan rippikoululeireillä Ylivieskassa. Miehet ovat kertoneet sotakokemuksistaan, joita nuoret ovat keskittyneesti ja mielenkiinnolla kuunnelleet. Sisältöä vierailulle on antanut myös se, että nuoret ovat voineet täydentää kuultuaan omilla kysymyksillään ja niihin saaduilla vastauksilla.

Rovasti Tuomo Kälviän mukaan toiminta käynnistyi edeltäjänsä Pekka Lehdon ideana. Hän kertoi veteraanien vierailukokemuksista.
-Innostuin asiasta ja halusin jatkaa yhteistoimintaa veteraanien kanssa. Useana vuonna rippikoululeirillä vieraili paikkakunnalla tunnettu veteraaniaktivisti ja monet sodat kokenut Taito Löfbacka. Tiedossani ei ole, että vastaavaa toimintaa tässä laajuudessa olisi missään muualla, kertoi Kälviä.

Vuosi sitten rippikoululeireillä vierailivat Oiva ja Kauko Savela, Kalervo Anias, Erkki Kangaskortet  ja Veikko Leppilampi. Miehet ovat mukana myös veteraanilaulajissa. Kanttori Martti Murtoperä totesi, että nuoret ovat kokeneet veteraanien vierailut niin mielenkiintoisina, että esiintymiset ovat leirikokemuksista jääneet jopa päällimmäisiksi.
-Entäs sitten, kun veteraaneja ei enää ole? Ehdotin, että vierailu taltioidaan. Käännyimme paikallisen videokuvaajan puoleen. Materiaalista editoitiin 45 min. ohjelma. Sitä voidaan dvd:nä hyödyntää mm. tulevilla rippikoululeireillä.

Vierailutaltiointi esitetään torstaituokiossa Ylivieskatalo Akustiikassa 9.4. klo 12.

Videoesityksen ohella veteraanilaulajat esiintyvät ja  alkupuheenvuoron käyttää rovasti  Tuomo Kälviä.