Intian haaste

Intia on yksi maailman nopeimmin kasvavista talousmahdeista, mutta samanaikaisesti väestöstä n.1/3 eli n. 360 miljoonaa asuu köyhyysrajan alapuolella. Lukutaidottomia on 1/3 väestöstä. Köyhyys, sairaudet, ja koulutuksen puute ovat arkipäivää intialaisille. Ilman puhdasta juomavettä elää noin 250 miljoonaa ihmistä. Puolet alle 5-vuotiaista kärsii aliravitsemuksesta. 40 miljoonaa lasta tekee työtä seitsemänä päivänä viikossa. Luetteloa voisi jatkaa lukuisilla, epätoivoisilla luvuilla.

Naisen asemasta Intiassa ei voi juuri puhua, sillä naisella ei käytännössä ole asemaa lainkaan. Suurin este, joka tyttölapsen on ensimmäisenä ylitettävä, on äidin kohtu. Tyttölapsia abortoidaan rutiininomaisesti. Tyttö ei ole haluttu perheenjäsen, koska tytöistä aiheutuu vain kuluja perinteisen avioliittokäsityksen vuoksi. Myötäjäismaksut ovat monelle perheelle ylitsepääsemättömiä. Siksi tyttölapsista pyritään pääsemään eroon miltei keinolla millä tahansa.

Kuinka kertoa Intian 1,2 miljardille asukkaalle toivon sanoma Jeesuksesta?

Intialaisista vain noin 2,5 % on kristittyjä. Pimeydessä elävä kansa kaipaa kipeästi toivon valoa. Väestön tavoittamisessa median eri välineillä on keskeinen rooli. Medialähetys Sanansaattajat (Sansa) tukee Intiassa kristillisiä radio-ohjelmia 17 kielellä sekä televisiotyötä hindin kielellä.

Maaseudulla kuunnellaan edelleen radiota, mutta kaupungeissa katsellaan televisiota. Jopa kaupungin liepeille syntyneissä slummeissa näkyy paljon televisioantenneja. Televisio-ohjelmien kautta miljoonat ihmiset kuulevat evankeliumin, monet ensimmäistä kertaa elämässään.

Intian väestöstä 70 % asuu maaseudulla. Sansan kustantamia radio-ohjelmia lähetään näillä maaseudun alueilla puhuttavilla heimokielillä. Omalla kielellä puhuttu sanoma tavoittaa uupuneet ja epätoivoiset sydämet. Sansa tukee myös Intiassa tehtävää Hanna-työtä. Naiset toivon lähteellä -radio-ohjelmat on suunnattu kaikkein heikoimmassa asemassa oleville naisille. Heille, jotka eivät ole saaneet käydä koulua, eivätkä osaa lukea. Heille, jotka uskovat, että väkivalta kuuluu avioliittoon kuten ruuanlaitto. Heille, joista joka tunti joku raiskataan. Radio-ohjelman kuuntelija kertoo: ”Kuuntelen ystävieni kanssa gamitinkielistä ohjelmaa, jonka opetus on todella hyvää. Itse asiassa odotamme innolla joka jaksoa. Sanoma koskettaa sydäntämme ja meistä tuntuu kuin olisimme saaneet uutta valoa elämäämme.” Vaikka moni intialainen kamppailee jokapäiväisen selviytymisen kanssa, ei toivoa ole menetetty. Jeesus sanoo: ”…sitä joka luokseni tulee, minä en aja pois”. Sansa vie tätä toivon sanomaa Jeesuksesta radion, television, internetin ja mobiiliviestimien välityksellä heille, jotka eivät sitä muuten voi kuulla.

Ylivieskan seurakunta tukee Sansan kautta Intiassa tehtävää työtä.
Tervetuloa kuulemaan lisää helatorstaina 14.5. messun jälkeen seurakuntakoti Mariaan.