Uutinen kirkkovaltuuston kokouksesta 20.2.2008

Heikkilän toimitalon rakentaminen käynnistyy

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti hyväksyä perusteellisen keskustelun jälkeen yksimielisesti Heikkilän toimitalon pääpiirustukset, kustannusarvion ja aikataulun. Arkkitehtien Jorma Palorannan ja Päivi Ojalan suunnitteleman toimitalon huoneistoala on 2260 m² ja kustannusarvio 5,3 miljoonaa euroa. Rakennuskustannusten nousu on taittunut vuodenvaihteessa, joten kustannusarvion pitäisi olla hyvin luotettava. Maaliskuu on urakkalaskennan aikaa, jonka jälkeen saadaan lopullinen hinta. Urakoitsijoiden valinnan jälkeen rakennustyöt on tarkoitus käynnistää mahdollisimman pian. Talon pitäisi olla valmis kesäkuussa 2009.

Taloon tulevat toimi- ja toimistotilat kaikille seurakunnan työmuodoille. Uusi toimitalo tulee nykyisen Heikkilän pappilan paikalle L-mallisena joen ja Ouluntien kulmaan. Rakennuksesta tulee pulpettikattoinen reiluilla kallistuksilla ja räystäillä. Rakennus paalutetaan ja hallitseva materiaali tulee olemaan tiili. Lattiakorkeus tulee olemaan yli metrin maanpinnan yläpuolella

Pappilan, navetan ja ulkorakennusten purkutyöt ovat jo käynnistyneet. Vanha aittarakennus ja puusto säilytetään tontilla.

Seurakunnan rakennus- ja korjaushankkeiden kokonaismenot ovat noin 7 milj. euroa. Suvannolle tänä keväänä valmistuvan huoltorakennuksen kustannukset ovat 700.000 euroa, Törmälän leirikeskuksen remontin 350.000 ja Seurakuntakoti Marian 200.000. Lainaa tulee olemaan 3,3 milj. euroa vuoden 2008 lopussa ja 5,7 milj. vuoden 2009 lopussa. Realistinen maksuaika on vähintään 15 vuotta, jotta toiminta ei suhteettomasti kärsisi investointien vuoksi. Suunnittelijan edustajan, arkkitehti Kimmo Heikkilän, mukaan rakenteiden kestoikä on 80-100 vuotta ja ensimmäinen peruskorjausvaihe on noin 30 vuoden kuluttua.

Ylivieskan seurakunnan toimitilat ja toimistot ovat olleet jo toista vuotta evakkotiloissa vanhalla meijerillä, Top Point -liiketalossa ja Suvannon kappelissa. Edellinen Seurakuntakoti Marian vieressä ollut Toimitalo Pietari purettiin tammikuussa kosteudesta aiheutuneiden homeongelmien vuoksi. Nykyisten väliaikaistilojen vuotuiset vuokrakulut ovat yli 80.000 euroa.

Kirkkovaltuusto vahvisti uuden toimituspalkkiosuosituksen ja hyväksyi Suvannon hautausmaan laajennusosan käyttösuunnitelman. Laajennusosassa on varauduttu myös uurnahautapaikkoihin.