Palveluoperaatio Saapas juhannuksena Kalajoella

”Kesä tulee, oletko valmis?” Kalajoen rovastikunnan erityisnuorisotyönohjaajan ajatukset ovat jo jonkin aikaa piirrelleet kuvioita Palveluoperaatio Saappaan kesän toimista. Pian on alueemme suurimman nuorisofestarin aika: keskikesän juhla kokoaa juhlijansa Kalajoen Hiekkasärkille. Sinne suuntaavat myös rovastikuntamme suurisydämiset Saapas-vapaaehtoiset, huolehtimaan omalta osaltaan juhlivista kansalaisista.

Saapas-toiminta on etsivää, lähimmäiskeskeistä auttamis- ja sielunhoitotyötä. Apua annetaan ensisijaisesti alle 18-vuotiaille nuorille, mutta kaikkia kohdattuja avuntarvitsijoita pyritään auttamaan ikään tai kokoonkaan katsomatta. Saapas-toiminta on valtakunnallista toimintaa, jota ohjaa ja koordinoi Nuorten Keskus ry.

Palveluoperaatio Saappaan tavoitteena on tarttua oireilevan nuoren ongelmiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ohjaten avunsaantimahdollisuuksien ja tarvittavan tuen luo. Päivystyksiä toteutetaan erilaisissa nuorten suosimissa oleskelu- ja kohtaamispaikoissa, nuorten suurkokoontumisissa sekä Suomi24-keskusteluissa.

Saapas-toiminnalla on rovastikunnassamme pitkät perinteet ja yhteistyö muiden viranomaistahojen ja pelastushenkilöstön kanssa on muodostunut varsin toimivaksi. Tänä juhannuksena Kalajoella toteutuu kaksi festaria yhtä aikaa ja Saappaan selviämisaseman löydät Mid Summer Soundin festivaalialueelta. Saapas päivystää myös Kalajoen Top Camping-alueella päivä- ja yöaikaan. Mikäli juhannus vaatii veronsa, Saapas-tuessa on aina aikaa jutella hetki ja levähtää niin halutessaan.

Saapas-vapaaehtoisille näyttäytyy festareiden toinen puoli. Muista huolehtiminen, päihteetön juhla hyvässä seurassa antaa mielekkään vaihtoehdon keskikesän vietolle. Olisiko sinusta saapastelemaan? Tässä hommassa tuntee useimmiten olevansa oikeassa paikassa juuri oikeaan aikaan. Lisätietoja valtakunnallisen Saappaan toiminnasta löytyy osoitteesta www.saapas.fi. Kalajoen rovastikunnan tiedostusasiat löytyvät osoitteesta http://www.ylivieskanseurakunta.fi/?pid=rovastikunnan_erityisnuori