Tekstaritupu tarjoaa lapselle mahdollisuuden tulla kuulluksi asiansa kanssa

Tekstaritupu eli tekstiviestitukipuhelin on toiminut Kalajoen rovastikunnan alueella jo nelisen vuotta. Tekstaritupu on tekstiviestipalvelu koululaisille.

Koululainen voi lähettää Tupuun mieltä askarruttavia kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta. Tekstiviestillä voi kysyä sitäkin mitä ei muuten ehkä kehtaisi. Kysymyksiin vastaavat kasvatustyössä toimivat ammattilaiset seurakunnan nuoriso- ja lapsityöstä. Tupuun viestitetään normaalin tekstiviestin hinnalla. Tupulle ei voi soittaa, ainoastaan tekstata.

Vastaus vuorokaudessa
Tekstaritupuun lähetettyihin kysymyksiin vastataan kouluaikoina vuorokauden sisällä. Koulun loma-aikoina myös Tupu lomailee.

Tiukka tietosuoja
Palvelusta ja sen laadusta vastaa Kalajoen rovastikunnan seurakuntien nuorisotyö yhdessä. Toiminta on yleishyödyllistä, eikä palvelun ylläpitäjäyhteisö saa siitä taloudellista hyötyä.

Päivystäjällä on oikeus pysyä nimettömänä ja olla suostumatta epäasialliseen kohteluun. Näytölletulevia puhelinnumeroita tai sähköpostiosoitteita ei yritetä tunnistaa eikä niitä käytetä muuhun kuin kyseessä olevaan kysymykseen vastaamiseen. Jos päivystäjällä herää huoli lapsesta viestin perusteella, on hänellä oikeus toimia lastensuojelulain 25 §:n mukaisesti (www.finlex.fi).

Lapsen ja tarvittaessa huoltajan kanssa sovitaan jatkotoimista ja viestit annetaan ulkopuolisen viranomaisen selvitettäväksi sen jälkeen, kun asiasta on ilmoitettu viestin lähettäjälle. Viestit käsitellään aina erittäin luottamuksellisesti eikä niitä anneta kenenkään muun kuin Tupun luettavaksi ilman erillistä ilmoitusta viestin lähettäjälle.

Viesteistä tallennetaan tilastointia varten vain kysymysten tai huolten aihe sekä sukupuoli ja ikä, jos ne tulevat esiin viesteistä. Viestit ja sähköpostit poistuvat palvelimilta noin kolmen kuukauden välein, jolloin katoavat myös lähettäjän kaikki henkilökohtaiset tiedot.

Lisätietoja tukipuhelimesta.