Täydennystä Taiteiden Yöhön

Taiteiden Yön ohjelmistoon liittyy Marketta Viitalan ohjaaman ryhmän toteuttama rukoustanssitapahtuma Iltahetki Suvannolla. Sain Marketta Viitalalta pyynnön etsiä kauniin paikan joen rannalta. Paikan tuli olla myös sellainen, että sinne olisi yleinen kulkureitti. Kävin myös kysymässä ranta-alueen asukkailta luvan illan tapahtumalle. Olen antanut eri toteuttajatahoille tarvittavat tiedot, mutta parissa uutisessa ohjeet ovat olleet puutteellisia, jopa harhaan johtavia. Seuraavilla ohjeilla pyritään saamaan illasta mieliin painuva ja harras hetki:

Kulku tapahtuu Saaritien kautta ranta-alueelle. Iltahetken jälkeen esiintyjät ja katsojat siirtyvät  ”veisuuvaelluksena” Suvannon kappelille Virtatien ja Pappilan koivukujan kautta. Tilaisuuteen tehdään käsiohjelma, jossa on myös veisattavat virret.  Kappelissa hiljennytään vielä ”sormeilemaan” kirkon ikiaikaisia rukoushelmiä. Välillä musiikkia seuraveisuun tapaan.

Kiitokset vielä naapurustolle, että saamme tulla hoitamallenne ranta-alueen nurmikolle. Tilaisuus on avoin kaikille, mutta haastan erityisesti mukaan alueemme lauluryhmiä ja kuorolaisia.

Esko Jaatinen