Vapaaehtoistehtäviä tarjolla - tule kirkkokaveriksi

Vapaaehtoistehtäviä tarjolla

Ylivieskan seurakunnan työalat tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia osallistua vapaaehtoistyöhön. Vapaaehtoistyö on seurakuntamme tehtävän toteuttamista ja toimimista lähimmäisen hyväksi. Lähimmäisyyden toteuttaminen seurakunnan perustehtävänä on yhteinen kaikille sen jäsenille. Kirkon vapaaehtoistoiminnassa kutsutaan ihmisiä osallisuuteen ja tarjotaan mahdollisuus antaa aikaansa ja osaamistaan yhteiseen käyttöön. Seurakunnan vapaaehtoistyön tehtäviin tarvitaan eri-ikäisiä ja erilaisia ihmisiä. Omalla panoksella voi osallistua monien tehtävien hoitamiseen kertaluonteisesti tai sitoutua pidempiaikaisen tehtävän hoitamiseen. Yhtäläisesti vapaaehtoistyö voi olla mahdollisuus uusiin kokemuksiin, ihmisenä kasvamiseen ja ainutlaatuiseen vuorovaikutukseen.

Seurakuntamme kotisivulla on tarjolla erilaisia vapaaehtoistyön tehtäviä, joihin tarvitsemme jatkuvasti uusia vastuuhenkilöitä. Käy katsomassa löytyisikö sinulle mieluisa tehtävä tai ota yhteyttä puhelimitse työntekijöihin.

Tule kirkkokaveriksi

Kirkkokaveri toimii sunnuntaisin jumalanpalveluksessa vanhuksen tai vammaisen henkilön avustajana. Kirkkokaveri on vastassa kirkkoon tultaessa, auttaa kirkon invahississä ja on tukena ehtoollisella käytäessä. Yhdessä voidaan katsoa virren kohta virsikirjasta ja messun päätteeksi jaetaan kirkkokäynnin tunnelmia ja kuulumisia. Kirkkokavereita tarvitaan, koska jokainen kirkkovieras on tervetullut kotikirkkoon ja messuun. Kirkkokaverit hoitavat tehtävän itsenäisesti. Kirkkokaveri voi tarvittaessa ennen messun alkamista olla yhteydessä työvuorossa olevaan suntioon ja pappeihin esim. silloin kun ehtoollinen halutaan tuotavan omalle paikalle kirkonpenkkiin.  Kirkkokaverina toimitaan pääsääntöisesti ennakkoon sovittujen vuorojen mukaisesti ja jos esteitä tehtävän hoitamiseen tulee, oman vuoron voi tarvittaessa vaihtaa.

Kirkkokaverina toimiva Anja Mattila kertoo kokevansa tärkeänä sen, että kirkkokaveri on sunnuntaisin kirkossa auttamassa. Hänelle tulee hyvä mieli siitä, kun hän voi auttaa kirkkovierasta pienillä asioilla. Näin vapaaehtoistehtävästä tulee merkittävä asia molemmille.

Jos haluaisit toimia kirkkokaverina, ota yhteyttä diakoniatyöntekijä Satu Similään p. 044-7118628.