Kirkko täyttyy Sibeliuksen sävelistä perjantaina 25.9.

PIANOTAITEILIJA JANNE MAARALA ESITTÄÄ JEAN SIBELIUKSEN MUSIIKKIA YLIVIESKAN KIRKOSSA

Pianotaiteilija Janne Maarala konsertoi Ylivieskan kirkossa syyskuun 25. päivänä klo 19. Maarala esittää konserteissaan Jean Sibeliuksen musiikkia kansallissäveltäjän syntymän 150-vuotisjuhlan kunniaksi. Tunnin pituisessa konsertissa kuullaan Sibeliuksen tuotannosta mm. orkesteriteosten Finlandia ja Valse Triste pianosovitukset, pianolle sävellettyjä kappaleita kuten Kuusi ja Romance, virsi Soi kunniaksi Luojan sekä Laulu ristilukista. Moniin konserttinsa valitsemiin Sibeliuksen teoksiin Maarala luo omia variaatioitaan ja improvisoituja tulkintojaan.

Konsertti päättää Helsingissä asuvan Maaralan toisen pohjoiseen suuntautuvan Sibelius-kiertueensa tänä vuonna. Ennen Ylivieskaan sapumistaan Maarala konsertoi Lapin tunturikeskuksissa. "Olen huomannut konserteissani, että kansallissäveltäjämme musiikki selvästi kiinnostaa yleisöä näin juhlavuonna. Sain kunnian esittää tänä kesänä Sibeliuksen musiikkia myös täydelle salille Sibeliuksen syntymäkodissa Hämeenlinnassa, Linna Jazz -festivaalien yhteydessä.”, Maarala kertoo.

Janne Maarala on toiminut päätoimisena ja laaja-alaisena musiikin ammattilaisena - orkesterinjohtajana, pianistina, säveltäjänä ja sovittajana – vuodesta 2000 lähtien. Hän on esiintynyt soolopianistina ja yhtyeidensä kanssa mm. monilla festivaaleilla, konserttisaleissa, kirkoissa, laivoilla sekä jazzklubeilla. Sibelius-Akatemiasta vuonna 2005 valmistunut musiikin maisteri on kouluttautunut myös ympäristonsuojelutieteen ja kehopsykoterapian aloille.

Janne Maarala on julkaissut kolme albumia: tunnelmallisen kirkkokonserttitaltioinnin Soi kunniaksi Luojan (2011), jazzikivihreistä koostuvan tupla-cd:n Swinging Standards (2014), jossa kokoonpanona on Janne Maarala Trio ja laulaja Juki Välipakka sekä albumin Night And Day (2015) kokoonpanolla Janne Maarala Trio Featuring Mikko Pettinen. Maaralan neljäs albumi, Luova vapaus, ilmestyy ensi keväänä, ja se tulee koostumaan hänen vapaista pianoimprovisaatioistaan.

Pe 25.9. klo 19 Ylivieskan kirkko
Vapaa pääsy, ohjelma 10 e.

Janne Maaralan Facebook-sivu.