Hiljaisuuden polku Törmälään

Törmälän leirikeskuksen läheisyyteen on valmistunut Hiljaisuuden polku. Polku on ohjattu, noin 500 metriä pitkä luontopolku, joka sisältää viisi pysähdyspaikkaa tekstikyltteineen. Pysähdyspaikat ovat pysähtymisen ja hiljentymisen paikkoja. Kukin pysähdyspaikka sisältää rukouksen tai psalmin, jotka liittyvät ihmisiin, luontoon, luomiseen ja kiitollisuuteen. Jokaisen tekstikyltin alapuolella on myös taso, johon voit halutessasi laittaa kynttilän.

Polku alkaa leirikeskuksen parkkipaikan oikealta puolelta (portista sisään). Ensimmäinen pysähdyspaikka on juuri ennen porttia ja viimeinen eli viides pysähdyspaikka löytyy luontokirkon kohdalta. Tästä polulla kulkija voi jatkaa matkaa muille poluille tai palata lammen vierestä siltaa pitkin takaisin leirikeskuksen pihamaalle.Polulle löytyy myös oma opas, jossa kerrotaan sen eri käyttömahdollisuuksista ja kuinka sitä voi soveltaa eri tilanteisiin.

Kiitollisuus, kunnioitus ja kohtuus ovat polun avainsanoja, kuten Kirkon ympäristödiplomissakin ilmasto-ohjelman hengellisiksi ja teologisiksi lähtökohdiksi on annettu.Hiljaisuuden polun on suunnitellut opinnäytetyönä yhteisöpedagogiopiskelija Lotta Fredman.