Suomen lähetysseuran Tasauskampanja huipentuu syyspäivän tasauksen ympärille

- Hosainan kuurojen koulun rehtori Tadesse Gainore vierailee Ylivieskassa.

Suomen Lähetysseura työskentelee kumppaniensa kanssa kehitysmaissa eri puolilla maailmaa, jotta yhä useampi vammainen lapsi pääsisi kouluun ja oppisi ammatin, jonka turvin elättää itsensä.

Vammaisia ihmisiä on maailman väestöstä noin miljardi tai noin seitsemäsosa koko väestöstä. Suurin osa heistä asuu köyhimmissä maissa. Noin viidesosa maailman köyhimmistä ihmisistä on vammaisia. Vammaisuus itsessään aiheuttaa tai pahentaa köyhyyttä. Köyhyys itsessään aiheuttaa myös vammaisuutta. Köyhä äiti ei saa tarpeeksi ravintoa raskauden aikana, mikä voi aiheuttaa sikiövaurioita. Likainen vesi ja huonot terveyspalvelut voivat aiheuttaa terveysongelmia, jotka vammauttavat pysyvästi. Puolet kehitysmaiden vammaisuudesta aiheutuu köyhyydestä. Ihmisiä vammauttavat kehitysmaissa myös esimerkiksi liikenneonnettomuudet, työtapaturmat ja konfliktit. Jokaista sodassa kuollutta lasta kohti kolme vammautuu pysyvästi. Vammaisuutta voidaan kuitenkin myös ennaltaehkäistä.

Tasaus-kampanjan tuotoilla Lähetysseura tukee kumppaneidensa kanssa vammaisten ihmisten hyväksi tehtävää työtä seuraavissa maissa: Kolumbia, Botswana, Etelä-Afrikka, Tansania, Etiopia, Kiina, Nepal, Kambodza, Palestiina ja Vietnam.

Tiistaina 29.9. klo 18 vietämme lähetysiltaa seurakuntakoti Mariassa. Lähetysillan vieraana on Etiopiasta Hosainan kuurojen koulun rehtorina toimiva Tadesse Gainore. Tilaisuus on kaikille avoin.

Lähetysseura

• Tekee etsivää vammaistyötä maaseutukylissä, sillä monia lapsia piilotellaan ja hävetään.

• Valistaa vanhempia koulutuksen tärkeydestä ja vammaisen lapsen hoitamisesta

• Osallistuu vammaisen lapsen koulumaksuihin

• Kouluttaa erityisopettajia

• Tukee oppimateriaalien laatimisessa