Muistokynttilät syttyvät Pyhäinpäivänä kirkoissa ja hautausmailla

Pyhäinpäivä on rakkaiden läheisten vainajien muistamisen aikaa. Kynttilät syttyvät jumalanpalvelusten yhteydessä Merijärven ja Ylivieskan kirkoissa illalla klo 19 vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten muistolle.

Jos läheisen muistopaikka on kaukana,löytyvät muualle haudattujen muistopaikat Ylivieskassa kirkon hautausmaalta (heti pääportin vieressä) sekä Suvannon hautausmaalta (kappelin takana uuden hautausmaan vieressä). Suvannon paikassa on myös syntymättömien lasten muistopaikka. Lisäksi sivukylien kappeleilta muualle haudattujen muistopaikka löytyy Raudaskylältä sankarihautausmaan vierestä sekä Kantokylän hautausmaalta. Myös Merijärven kirkon ja Pyhänkosken hautausmailla on muistopaikka muualle haudatuille.

Tavallinen kynttilä muovista ekologisempi
Ylivieskan seurakunnalle myönnettiin Kirkon ympäristödiplomi alkuvuodesta 2015. Seurakunnan ympäristöohjelmassa vuosille 2015-2019 on asetettu monia eri tavoitteita, ja näistä yksi on jätemäärien vähentäminen. Ylivieskassa ja Merijärvellä on yhteensä kahdeksan hautausmaata, joista syntyy vuosittain suuri määrä erinäisiä jätteitä. Yksi suurimmista jätemääristä syntyy hautausmaille tuotavista muovisista kynttilöistä. Nyt on jälleen edessä se aika, kun vainajia muistetaan haudoille tuotavilla kynttilöillä. Etenkin tulevana lauantaina, jolloin vietetään pyhäinpäivää, hautausmaita valaisee tuhansien kynttilöiden valomeri. Siitä lähdetäänkin sitten jo kohti joulun odotusta, joka on toinen ”kynttilöiden tuonnin sesonkiaika”.
Pyhäinpäivän ja joulun jälkeen hautausmailla kävijöitä odottaakin jälleen tuttu näky, nimittäin muovisten kynttilälyhtyjen täyttämät jäteastiat sekä haudoille jääneet palaneet ja reikiintyneet kynttilän kuoret. Kynttiläjätteiden vienti pois haudoilta ei kuulu seurakunnalle. Hyvä käytännön tapa onkin, että kynttilät haudalle tuonut henkilö vie ne myös sieltä pois, niille tarkoitettuihin jäteastioihin.
Muovijätettä kertyy etenkin talven aikana valtava määrä. Tätä jätemäärää on kuitenkin mahdollista pienentää tuomalla haudalle metallinen lyhty, johon voi laittaa tavallisen kuorettoman kynttilän. Myös led-kynttilät kasvattavat edelleen suosiotaan, koska niiden käyttöikä on pitkä. Kun led-kynttilä tulee käyttöikänsä päähän, niitä ei saa laittaa tavallisiin muovikynttilöille tarkoitettuihin jäteastioihin. Paristot tulee viedä niille tarkoitettuun keräyspisteeseen ja kynttilän elektroniikkaosat puolestaan sähkö- ja elektroniikkaromun keräyspisteeseen.

Tällä viikolla Ylivieskan hautausmailla on menossa jälleen jokasyksyiset siivoustalkoot. Samalla maatuvan jätteen astiat muutetaan talven ajaksi muovikynttiläjätteelle tarkoitetuiksi astioiksi. Jätehuollossa kehittymistä tapahtuu myös jatkuvasti. Yksi esimerkki tästä on se, että muovinen kynttiläjäte ei enää joudu rasitteeksi kaatopaikalle, vaan se viedään poltettavaksi polttolaitokselle. On kuitenkin hyvä huomata, että jokainen haudalle tuotu muovikynttilä rasittaa luontoa jossain kiertokulkunsa vaiheessa. Muistokynttilöiden sytyttäminen haudoille on kaunis ele, mutta muistetaan myös asian toinen, ekologisempi puoli.

Hannu Jussi-Pekka
Ylivieskan seurakunnan ympäristövastaava