Joulukonsertissa Melis Jaatinen ja Kari Vuola

Mezzosopraano Melis Jaatinen ja diplomiurkuri Kari Vuola konsertoivat jouluisesti Ylivieskan kirkossa perjantaina 4.12. klo 19. Konsertin ohjelma on rakennettu Sibeliuksen viiden joululaulun Op. 1 ympärille sisältäen erityisesti Sibeliuksen musiikkia 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Ohjelmaan on valittu myös uutta suomalaista musiikkia sekä J.S.Bachin urku- ja vokaalimusiikkia. Konserttiin on vapaa pääsy. Järjestämisestä vastaavat OP Ylivieska, Lions Club Ylivieska ja seurakunta.

Melis Jaatinen kasvoi monikulttuurisessa perheessä: hänen äitinsä on turkkilainen ja isänsä suomalainen. Hän aloitti pianon soiton viisivuotiaana, mutta laulaminen oli aina hänen rakkain harrastuksensa. Hän valmistui Sibelius-Akatemiasta 2009, ja on siitä lähtien kehittynyt monipuoliseksi laulajaksi esittäen aktiivisesti ooppera-, oratorio-, ja kamarimusiikkia.

2010-2012 Melis toimi solistiharjoittelijana Suomen Kansallisoopperassa, jossa hän on laulanut useissa roolissa: mm.Nancy (Britten/Albert Herring), Toinen nainen (Mozart/Taikahuilu), Mercedes (Bizet/Carmen), Sesto (Julius Caesar), Zara (Reinvere/Puhdistus-maailman kantaesitys), Cherubino/Figaron häät. 2014 hän esiintyi Savonlinnan Oopperajuhlilla Mercedisin roolissa ja debytoi samana vuonna Norjan kansallisoopperassa laulaen Bertan roolin (Rossini/Seviljan Parturi).

Syksyllä 2015 Melis oli kantaesittämässä Saksassa ,Trierissä, Islantilaisen säveltäjän Anna Thorvaldsdottirin oopperaa UR_, jota hän tulee esittämään tulevan vuoden aikana useilla nykymusiikin festivaaleilla Euroopassa. Hän on myös aikaisemmin esiintynyt Japanissa, Englannissa ja Yhdysvalloissa, missä hän on laulanut Bard- musiikkifestivaalilla vuosina 2011 ja 2013.

Melis on viime vuosina laulanut yhdessä pianisti Juho Alakärpän kanssa. Vuonna 2013 he olivat neljän finalisti-duon joukossa Wigmore Hall Song competition- kilpailussa. He ovat äänittäneet Ylelle Edvard Griegin lauluja, ja ovat esittäneet erityisesti Pohjoismaista laulumusiikkia, viimeksi Oslon Oopperassa keväällä 2015.

Melisin on laulanut mm. seuraavien kapellimestareiden johdolla: Baldur Brönniman, Mikko Franck, Enrique Mazzola, Susanna Mälkki, Leif Segerstam ja Pinchas Steinberg.
Suomen Kansallisoopperan tukisäätiö, Suomen Kulttuurirahasto, sekä Pro Musica- ja Wegelius säätiöt ovat tukeneet hänen laulu-uraansa useiden vuosien ajan.

Kari Vuola opiskeli kirkkomusiikkia ja urkujensoittoa Sibelius-Akatemiassa Helsingissä vuosina 1982-1990. Vuonna 1990 hän suoritti urkujensoiton A-tutkinnon (entisen diplomitutkinnon) Kari Jussilan johdolla sekä antoi ensikonsertin Helsingin tuomiokirkossa. Vuola on täydentänyt opintojaan useilla mestarikursseilla Suomessa ja ulkomailla. Vuosina 1992-1994 hän opiskeli solistista urkujensoittoa Tanskan Kuninkaallisessa Musiikkikonservatoriossa professori Hans Fagiuksen johdolla. Opinnot päättyivät debyyttikonserttiin (solistidiplomiin) Kööpenhaminan Vor Frelsers -kirkossa.

Vuosina 1996-2001 Kari Vuola harjoitti jatko-opintoja Sibelius-Akatemiassa. Tähän liittyen hän opiskeli yksityisesti professori Ludger Lohmannin johdolla Stuttgartissa. Musiikin tohtoriksi Vuola valmistui Sibelius-Akatemian taiteilijakoulutuksesta vuonna 2001.

Kari Vuola on konsertoinut runsaasti eri puolilla Suomea sekä Itävallassa, Latviassa, Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Tanskassa, Venäjällä, Virossa ja Yhdysvalloissa. Hän on tehnyt useita nauhoituksia Suomen Yleisradiolle sekä esiintynyt mm. Latvian ja Viron radioissa. Keväällä 2007 hän esitti kuuden konsertin sarjana Johannes Brahmsin urkusävellystuotannon sekä Max Regerin kaikki seitsemän laajamuotoista koraalifantasiaa. Kesällä 2008 hän julkaisi englanninkielisen kirjan Max Regerin urkumusiikista. Vuolan kuudes soololevy (´Hymns of Joy and Sorrow´, Alba) julkaistiin tammikuussa 2014.

Kari Vuola valittiin Lahden Kansainvälisen Urkuviikon ´Vuoden 1993 nuoreksi taiteilijaksi´. Hän on esiintynyt useiden orkesterien ja yhtyeitten solistina. Merkittävää yhteistyötä Vuola on tehnyt useiden laulajien, kuorojen ja instrumentalistien kanssa. Vuola on kantaesittänyt mm. Juhani Haapasalon, Eero Hämeenniemen, Jouni Kaipaisen, Harri Kerkon, Olli Kortekankaan, Jyrki Linjaman, Jukka Linkolan ja Hannu Pohjannoron urkusävellyksiä.

Vuodesta 1987 lähtien Kari Vuola on toiminut Naantalin seurakunnan kirkkomuusikkona. Kesällä 2001 hänet valittiin seurakunnan ylimmän asteen A-kanttorin (urkurin) virkaan sekä Paraisten Urkupäivien taiteelliseksi johtajaksi. Kari Vuola on toiminut kouluttajana mm. Paraisten Urkupäivillä, Sibelius-Akatemiassa, Tampereen Ammattikorkeakoulussa, Turun Konservatoriossa sekä Kirkon Koulutuskeskuksessa. Vuodesta 2007 lähtien hän on opettanut urkujensoittoa ja urkuimprovisaatiota Turun Ammattikorkeakoulussa.