Numeroiden takana paljon hyviä uutisia

Seurakunnan tilastot viime vuoden osalta alkavat olla valmiita. Numeroidenkin läpi voi nähdä ristin takaa näkyvän maailman.

Ylivieskan seurakunnan väkiluku laski viime vuoden aikana 23 jäsenellä. Väkimäärä oli vuoden lopussa 14311 jäsentä. Kastettuja oli 213 ja kuolleita 109. Kirkollisia vihkimisiä oli 52. Kirkosta eronneita oli 95 ja liittyneitä 44. Viimeksi eronneiden ja liittyneiden suhde on ollut tätä parempi vuonna 2006. Jäsenmäärän vähenemisen suurin syy on poismuuttaneiden määrän nousussa. Seurakunnan jäsenien osuus kaikista ylivieskalaisista oli vuoden lopussa 88,4 %.

Somehuippu syyskuussa
Seurakunnan kotisivuilla kävijöiden määrä kasvaa tasaisesti vuosi vuodelta. Viime vuoden joulukuussa oli keskimäärin 557 päiväkävijää. Kävijöiden määrää lisäsi viime vuonna erityisesti seurakunnan Facebook-sivu, jonne linkitettiin kotisivujen tiedotteet, uutiset ja blogi –kirjoitukset. Eniten kävijöitä oli 18. syyskuuta, jolloin kotisivuilla vieraili 118.658 kävijää. Kävijävyöryn aiheutti kirkkoherra Timo Määtän kirjoittama Lusikka puuttui –kirjoitus paikallislehden Tapulin juurelta –palstalle ja kotisivulle. Facebook-linkitys sai pelkästään 6383 jakoa.

Kirkosta lähetettävät jumalanpalvelukset lähetetään myös kotisivun kautta ja ne tavoittavat sunnuntaisin satoja kuuntelijoita. Kuluneella viikolla nettikirkko –tekniikkaa on uusittu ja sen pitäisi jatkossa palvella paremmin kuulijoita.

Kirkossa käynti kasvussa
Kirkossa käyminen lisääntyi viime vuoden aikana. Jumalanpalveluksiin osallistui 12.504 kävijää ja keskimääräinen osallistujamäärä oli 192 ihmistä. Kaikkiaan kirkossa kävijöitä oli vuoden aikana 29.025. Vilkkain kuukausi oli joulukuu, jolloin kirkkovieraita oli 7479.