Askel askeleelta pääsiäiseen

Pääsiäinen on kristillisessä mielessä suurempi juhla kuin joulu. Jouluna Jeesus syntyy, pitkänäperjantaina hän kuolee ja pääsiäisenä nousee kuolleista. Hiljaisen viikon matka vie Jumalan mysteerin äärelle. Sillä matkalla kohtaamme kaikki inhimillisyyden piirteet ja tunteet, mutta ennen kaikkea Jumalan olemuksen ytimen, armollisen rakkauden.

Aamuhartaudet ja iltakirkot kutsuvat
Palmusunnuntaista alkava hiljainen viikko kutsuu aluksi viimeiselle matkalle Jerusalemiin. Palmusunnuntain Hoosiannasta puuttuu adventin riemullisuus. Ylivieskan ja Merijärven kirkoissa hiljennytään iltaisin iltakirkkoihin klo 19. Ylivieskan kirkossa ovet avautuvat myös aamuisin aamuhartauksiin klo 7.30. Kiirastorstain iltakirkoissa kokoonnutaan yhdessä Jeesuksen opetuslapsien tavoin viimeiselle ehtoolliselle. Ylivieskan kirkon kiirastorstai-illassa on mukana myös Chorus Vallis –kuoro Soili Aution johdolla.

Suvannolla ja Raudaskylässä myös ehtoolliskirkot
Suvannon kappelissa on ehtoolliskirkko ja kirkkokahvit kiirastorstaina klo 14. Suvannolle on linja-autokuljetus seurakuntakoti Marian pihasta klo 13.30 ja paluu klo 15.30. Muissa kuljetustoiveissa voi olla yhteydessä diakoniatoimistoon viimeistään ti 22.3. vastaanottoaikana (klo 8.30-10) p. 044-7118670. Raudaskylän Kr. Opiston hiljaisen viikon messua vietetään keskiviikkona klo 10.

Pimeydestä valoon, mustasta valkoiseen
Kiirastorstai-iltana kirkot riisutaan ja verhoillaan mustaan. Pitkäperjantain, surun ja murheen päivän, jumalanpalvelukset ovat poikkeuksellisesti Ylivieskan kirkossa klo 15 ja Merijärvellä klo 10.
Pääsiäisen ilo ja riemu pääsevät valloilleen valkoisiksi puetuissa kirkoissa jo pääsiäisyön messussa Ylivieskan kirkossa. Molemmissa kirkoissa ovat jumalanpalvelukset myös kumpanakin pääsiäispäivänä.