Ylivieskan palaneen kirkon raunioiden tutkiminen ja dokumentointi

Pääsiäislauantaina 26. maaliskuuta 2016 tulipalossa tuhoutunut Ylivieskan kirkko oli kulttuurihistoriallisilta arvoiltaan valtakunnallisesti merkittävä rakennus. Kohteen korkeista rakennustaiteellisista ja historiallisista arvoista johtuen on tärkeää tutkia kirkon rauniot ja kerätä talteen kaikki mahdollinen kirkon kulttuurihistoriallisiin arvoihin liittyvä tieto.

Lähiviikkojen aikana museoviranomaiset, Museovirasto ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntamuseo yhteistyössä Ylivieskan seurakunnan kanssa tutkivat ja dokumentoivat jäljelle jääneet kirkon rauniot keräten tietoa rakenteista, materiaaleista ja esineistöstä. Tehtävänä on tutkia ja tallettaa tietoa kirkon rakennushistorian eri vaiheista. Ylivieskan kirkon raunioiden tutkiminen ja dokumentointi suoritetaan asteittain samanaikaisesti raunioiden varovaisten ja museoviranomaisten valvomien raivaustöiden kanssa.

Centria tutkimus ja kehitys on tehnyt kirkosta pari vuotta sitten 3D-skannauksen laserkeilaamalla kirkon sisältä ja ulkoa. Kuluneen viikon aikana Centrian skannausaineistoa on työstetty virtuaalimalliksi valokuvien avulla. Centria on lupautunut tekemään 3D-skannauksen myös raunioiden osalta.

Projektipäällikkö Mikko Himanka Centria tutkimus ja kehityksestä esittelemässä Ylivieskan kirkon 3D-mallinnosta. Kuva: Jussi Leppälä