Huomioita kirkkopalon jälkeen

Ylivieskan kirkon palosta on nyt kulunut lähes neljä viikkoa. Palon jälkeiseen aikaan on liittynyt monenlaisia toimenpiteitä, jotka jatkuvat edelleen. Seuraavassa tiedoksi joitakin huomioita.

Kirkon raunioiden purkaminen

Pohjois-Pohjanmaan museon henkilökunnan tutkimukset kirkon raunioilla ovat päättyneet kuluneella viikolla. Näyttää siltä, että kirkonkelloja ja kassakaapissa säilynyttä esineistöä lukuun ottamatta muita esineitä kirkosta ei ole säilynyt suurin piirtein ehjänä.

Seuraavaksi on vuorossa raunioiden raivaaminen palopaikalta. Tarkoituksena on ottaa talteen kaikki käyttökelpoinen kirkon raunioista. Olemme saaneet lukuisia hyviä ehdotuksia siitä, miten tätä kirkon ”jäämistöä” voitaisiin käyttää hyväksi uuden kirkon rahoitukseen. Näin on tarkoitus tehdä.

Seurakuntalaisten on mahdollista osallistua talkoilla raunioiden raivaamiseen. Tästä mahdollisuudesta tiedotetaan erikseen.

Keräys, lahjoitukset, kolehdit

Keräysluvan hankkimista uuden kirkon rahoittamiseksi myös vapaaehtoisilla varoilla on valmisteltu hyvässä yhteistyössä Ylivieskan Kotiseutuyhdistyksen kanssa. Keräyslupa pyritään saamaan mahdollisimman pian.

Lahjoitusten antaminen ja kolehtien kerääminen uuden kirkon rakentamisen hyväksi on kuitenkin mahdollista jo nyt. Ylivieskan seurakunnan tilit ovat: FI65 2114 1800 0628 68 Nordea, FI69 5534 0510 0000 80 Op ja FI16 8000 1200 8620 28 Danske. Lahjoituksissa uuden kirkon hyväksi kannattaa kirjoittaa viesti "Ylivieskan kirkko".

Uuden kirkon suunnittelu

Valmistelut uuden kirkon suunnittelun käynnistämiseksi ovat alkaneet. Myös yleinen keskustelu uudesta kirkosta on jo alkanut vilkkaana. Tämä keskustelu onkin juuri nyt tärkeää, onhan tuleva kirkko ylivieskalaisten oma kirkko. Seurakunta tulee järjestämään keväällä myös erityisiä tilaisuuksia, joissa on mahdollista esittää omia ajatuksia ja ehdotuksia uudesta kirkosta.

Jumalanpalveluselämä

Jumalanpalvelukset ovat luontevasti siirtyneet Suvannon kappelissa pidettäviksi. Messujen jälkeen on hyvä kokoontua kirkkokahville jakamaan kirkkomuistoja ja keskustelemaan tulevaisuudesta yhdessä. Monet käytännön asiat odottavat kevään aikana ratkaisujaan. Monenlaisia hankintoja on tehtävä, menetettiinhän tulipalossa kaikki kirkon jumalanpalveluselämään kuulunut esineistö. Näihin käytännön asioihin paneudumme vähitellen. Nettikirkkolähetykset Suvannon kappelin messuista pyritään järjestämään mahdollisimman pian.

Timo Määttä, kirkkoherra