Taizén veli Stephen vierailee Ylivieskassa

Ylivieskan lukion ja Ylivieskan seurakunnan vieraaksi saapuu maanantaina 16.5. veli Stephen  Taizé -yhteisöstä  Ranskasta.  Veli Stephen on lukion vieraana tunneilla ja pitää esityksen kristillisestä Taize- yhteisöstä klo 12.45 koko koululle. Tilaisuuteen on vapaa pääsy myös yleisöllä. Päivällä hän käy myös tervehtimässä seurakuntaa.  Illalla klo 19  Suvannon kappelilla Ylivieskassa (Renssulantie 12) on  rukoushetki, jossa lauletaan Taizé -lauluja.  Nuorten ryhmä vastaa illan toteutuksesta seurakuntapastori Aino Luhtaselan johdolla. Illan päättää teetarjoilu.

Ylivieskan lukion ja seurakunnan yhteys Taizén yhteisöön on alkanut jo 90-luvulla, jolloin Ylivieskasta tehtiin ensimmäiset matkat Burgundiin Ranskaan, jossa yhteisön keskus sijaitsee pienessä ranskalaisessa Taizén maalaiskylässä.  Kahden - kolmen vuoden välein lukion ja seurakunnan toteuttamien  nuorten  Euroopan matkojen pääkohde on ollu  tämä Taizén ekumeeninen ja kristillinen nuorisokeskus, jonne kokoontuu  kesäisin tuhansittain nuoria kaikista maista ympäri maailmaa. Siellä suomalaisille tutussa leiriympäristössä rukoillaan, hiljennytään ja rakennetaan yhteistä tietä kohti sovintoa ja rauhaa keskustelujen, Raamatun tutkiskelujen ja yhteisen tekemisen kautta.

Näiden matkojen aikana yhteisön veljien ja ylivieskalaisten välille on rakentunut syvä luottamus, jonka osoituksen Suomen yhteyksistä vastaava veli Stephen suuntaa vierailunsa Ylivieskaan. Seuraava ylivieskalaisten Taizé -matka toteutuu kesällä 2017. Tämän matkan  36 -henkinen nuortenporukka odottaa mielenkiinnolla veli Stephenin tapaamista.