Lähetyskynttelikköön syttyvät rukouskynttilät

Ylivieskan kirkon keskiristillä oleva lähetyskynttelikkö on kaikkien kirkkovieraiden käytössä. Kynttelikön alaosasta löytyvät kynttilät, jotka sytytetään keskellä palavasta ”Kristus-kynttilästä”, koko maailman valosta, jota kuvastaa myös kynttelikön pyöreä muoto.

Alaosassa on myös kiinteä rahalipas, johon voi panna kynttilästä vapaaehtoisen maksun lähetystyön hyväksi. Vuosittain kynttelikön tuotto lähetystyölle on lähes 500 euroa. Näin lähetyskynttilän sytyttäminen on myös konkreettista lähetystyön tukemista.

Jumalanpalveluksissa ja muissa kirkkotilaisuuksissa palavat lähetyskynttilät muistuttavat yksittäisistä ja yhteisistä rukouksista Jumalalle. Keskellä palava kynttilä kertoo ihmisten yhteisestä lunastajasta ja esirukoilijasta, Jeesuksesta. Kynttilän sytyttäminen merkitsee rukouksen lisäksi myös oman mielen hiljentämistä Jumalan kohtaamiselle.