Ylivieskan kirkko mahdollista rakentaa palaneen paikalle

Ylivieskassa kuultiin tiistaina 31.5. Museoviraston selvitys palaneen kirkon alueen käyttömahdollisuuksista. Museoviraston edustajien lisäksi paikalla olivat kirkkohallituksen ja seurakunnan edustajat sekä varsinaisen kirkkopaloraunioiden tutkimuksen tehneet Pohjois-Pohjanmaan museon edustajat.

Museoviraston intendentti Mikko Mälkin mukaan Ylivieskan palaneen kirkon paikalle rakentaminen on mahdollista. Myös kirkkohallituksen yliarkkitehti Antti Pihkala vahvistaa asian. Hän muistuttaa kuitenkin, että vanhan kirkon kivijalan hyödyntäminen on haasteellista. Osa kivistä on vaurioitunut perusteellisesti. Kirkkovaltuuston puheenjohtaja Kalle Luhtaselan mielestä samanlaisen kirkon rakentaminen ei kuitenkaan vastaa nykyajan eikä tulevaisuuden tarpeita.

Kuva: Jussi LeppäläRaivausten yhteydessä on löydetty nykyisen alttarin alta ensimmäisen kirkon alttarin rakenteita. Tämä vahvistaa vanhaa perimätietoa, jonka mukaan Ylivieskan ensimmäinen kirkko on sijainnut samalla paikalla. Jos kolmatta kirkkoa aletaan rakentaa samalle paikalle, on Museoviraston intendentti Olli Soinisen mukaan kaivuutyö tehtävä arkeologisessa valvonnassa ensimmäisen kirkon rakenteiden ja mahdollisten vanhojen hautapaikkojen takia. Tässä tapauksessa voitaisiin arkeologisesti kokeilla maatutkausta. Jos kirkko rakennetaan toiseen paikkaan, ei tässä yhteydessä arkeologisen tutkimuksen tarvetta ole.

Kirkkoherra Timo Määttä muistuttaa, että kesän aikana selvitetään nuorten ajatuksia ja toiveita tulevasta kirkosta. Vasta kesän jälkeen kirkkovaltuusto ryhtyy käsittelemään ratkaisua kirkon paikasta. Viimeistään juhannusviikolla kirkon kivijalkaa ympäröivä aita voidaan poistaa. Sitä ennen kivijalkaa on madallettava turvallisuuden parantamiseksi ja vahvistettava maaperää tapulin kohdalla.

Seurakunta järjestää kesäaikana kolme kesähartautta kirkon raunioilla. Niistä ensimmäinen on keskiviikkona 22.6. Heinäkuussa raunioilla on tarkoitus järjestää myös messu.