Risti ja viulun sävelet saarnaavat raunioiden yli

Kuva: Jaana TuomiKirkon palamisjätteistä on syntynyt monenlaista muisto- ja käyttöesinettä taitavien käsityön taitajien toimesta. Kaikkien nähtävinä on ollut jo kesäkuusta lähtien kirkon raunioiden ristirakennelma. Sen suunnittelivat ja hirret valitsivat Kalle Luhtasela ja Kimmo Heikkilä. Toteutuksesta vastasivat Jorma Kopakkala, Matti Peltola ja Jarmo Koskela. Raunioista syntyi muistokirkko, kun samat tekijät siirsivät porakiviä penkeiksi ja rakensivat niihin vielä puupäälliset.

Viulu kirkon lattian niskahirrestä
Viuluntekijä Alpo Vähäkangas sai raunioilta pyöräretkeltä palaavalta vaimoltaan idean viulun tekemisestä lattian niskahirrestä. Tasasyisestä kuusipuusta syntyi kesän aikana viulun kansi raitakopan päälle. Viimeiseksi valmistui honkahirrestä viululle kotelo. Sekä viulu että kotelo ovat pysäyttävän kauniita mestariteoksia.

Kuva: Jussi LeppäläTuomo Hirvi on soittanut pari viikkoa viulua sisään ja sanoo, että ääni syttyy heti. Syvyyttä sointiin tulee ajan kanssa, soittamalla. Alpo haluaa lahjoittaa viulun koteloineen seurakunnalle, että sävelet voisivat julistaa Jumalan kunniaa.

Omaa kirkkomuistoa tekemään
Lauantaina 3.9. klo 10-15 vietetään Vestialla Avoimien ovien päivää. Tavoitteena on antaa halukkaille paloja palaneesta kirkosta kirkkomuistojen tekemistä varten. Kuvassa olevia esimerkkejä muistomalleista ovat tehneet Kaarina ja Esa Eskola. Kuva: Jussi LeppäläTapahtumassa soi Alpon viulu Tuomon soittamana. Hartauden pitää kappalainen Anne Sumela, avaussanat lausuu Vestian toimitusjohtaja Antero Isokoski. Vestia esittelee jätekeskuksen toimintaa ja opastaa jätteiden lajittelua. Zetoriveljet järjestävät jätekeskusalueella kiertoajelua, jonka aikana on mahdollista nähdä, mitä kirkosta on vielä jäljellä sekä partiolaisten suorittamaa aarteenetsintää kirkon tuhkasta. Toimistolla on nähtävänä kaatopaikan linnustoa käsittelevä valokuvanäyttely. Paikalla on valokuvaaja ja lintuharrastaja Erkki Lämsä kertomassa jätekeskuksen linnustosta.
Avoimien ovien päivässä on kahvi- ja makkaratarjoilua sekä muuta ohjelmaa. Kahvit on lahjoittanut Tikkurilan seurakunta ja pullat Pohjanmaan Leipomo.