Hannu Musakka konsertoi Suvannon kappelissa

Baritoni Hannu Musakan yksinlaulukonsertti "Muistojen laulut" kuullaan sunnuntaina 9.10. klo 15 Suvannon kappelissa. Säestäjänä on kanttori Eeva Korhonen. Kymmenen euron käsiohjelmatuotto menee kokonaisuudessaan Kirkkotalakoisiin. Musakka on avustamassa myös 9.10. klo 10 Suvannolla pidettävässä messussa.

33 vuotta yksinlaulajana Luojan armosta
Hannu Musakan aktiivinen yksinlaulajan ura alkoi vuonna 1983 ja jatkuu edelleen.
Ammattitaitoisten opettajien, diplomi-/oopperalaulaja/laulunlehtori Seija Mikkosen vv. 1983-86 ja diplomi-/oopperalaulaja/ laulunlehtori Rauno Keltasen, opetuksessa Joensuun Konservatoriossa vv.1986 - 93, laulajan ääni on kouliintunut kantavaksi, soivaksi ja vahvaksi, samalla herkäksi ja pehmeäksi.
   Hannu Musakka on suorittanut yksinlauluun liittyviä tutkintoja sekä osallistunut mm. kansainvälisen oopperalaulaja Tom Krausen kurssille. Baritoni Tom Krause ja tenori Jussi Björling ovatkin olleet parhaita esikuvia.
   Vuosien myötäesiintymisiä on ollut Suomessa ja ulkomailla erilaisissa tapahtumissa, perhejuhlissa ristiäisistä hautajaisiin sekä lukuisa määrä omia konsertteja. Yhtenä tunnetuimmista konserttinimistä on Suomalaisen rukous - Den finska bön - Den finske bønn sekä tällä hetkellä ”Muistojen laulut” ja
   ”Leve livet - Eläköön elämä!” kertovat, mitkä laulut ovat Pohjoismaissa laulajalle itselleen sekä kuulijoille rakkaita ja elämään kenties eniten vaikuttaneita. Joukossa saattaa olla muutama harvemmin kuultu tai hivenen uudempi laulu.
   Konserttivaihtoehtoja on kaikkiin kirkollisiin juhlatilanteisiin koko vuoden ajalle. Tarvittaessa tehdään tilaustyönä oma ohjelma, mikäli valmiista ohjelmista ei löydy sopivaa vaihtoehtoja.
   Laulajan ohjelmisto käsittää pääasiassa suomen-, ruotsin- ja norjankielisiä vanhoja ja rakkaita hengellisiä yksinlauluja, isänmaallisia, kansanlauluja jne.
   Konsertteja on ollut tähän mennessä yli 140 paikkakunnalla Suomessa ja muualla Pohjoismaissa. Mieleenpainuvimmat esiintymispaikat ovat olleet Kerimäen vanha puukirkko, pieni museokirkko Loimaan Metsämaalla, Sollerön vanha keskiaikainen kivikirkko Morassa Ruotsin Taalainmaalla sekä Pohjois-Norjassa Finnmarkissa alkaen v. 2011 - edelleen Jäämeren rannalla: Alta, Berlevåg, Bugøynes (Pykeija), Båtsfjord,  Kirkenes, Lakselv, Mehamn Gamvikin kunnassa, Vardø (Vuoreija) sekä Vadsø (Vesisaari). Vuosittain pyydetään aina syksyisin esiintymään, nyt on jo viides vuosi takana Pohjois-Norjan kirkoissa. Konserttipäivinä Hannu Musakka on avustanut myös Norjassa paikallisissa messuissa sekä kielitaitonsa myötä toteuttanut samalla yhteislaulutilaisuuksia vanhusten palvelukeskuksissa.
   Norjassa pidettyjä konsertteja varten laulaja on saanut apurahan Suomalais-norjalaisesta kulttuurirahastosta.
   Hannu Musakka on saanut konserteistaan erittäin hyvän vastaanoton ja palautteen mm. laulujen valinnoista sekä selkeästä artikuloinnista. Äänen on todettu liikkuvan kevyesti laajalla alueella.
   Säestäjinä omissa kirkkokonserteissa toimivat pääasiallisesti kanttori-urkurit sekä pianisti Terho Marlo Vantaalta. Karjalaispoikia hänkin. Tilanteen mukaan myös perinteistä kirkkolaulua ilman säestystä,  joka on mahdollista toteuttaa laulajan vahvalla ja kantavalla äänellä sekä kokemuksen myötä.
   Kirkkokonserttipäivinä laulaja on avustanut seurakunnan messuissa ilman erillistä korvausta, nykyisellä kotiseudullaan muulloinkin.
   Hannu Musakka on toiminut myös Kuopion kansalaisopisto/Koillis-Savon alueopiston  musiikin tuntiopettajana useita vuosia Juankosken, Kaavin ja Kuopio/Riistaveden alueella, yhteislaulupiirien vetäjänä vanhusten ja vammaisten hoitolaitoksissa, toimintakeskuksissa, hoitokodeissa sekä muissakin tapahtumissa. Yhteislaulutilaisuuksia on ollut vuosittain noin 100 .
   Merkittävimmät esiintymistilaisuudetovat olleet Kuopion kaupungintalolla syksyllä 2014 Hannu Musakan toimiessa molemmissa tapahtumissa esilaulajana ja emeritusprofessori Reijo Pajamo juontamana/ säestäjämänä; Kuopiossa 30.11.2014 Karjalan Liiton Valtakunnallisessa Talvisodan syttymisen muistojuhlassa; Karjalaisten kesäjuhlilla  kirkollisissa tapahtumissa Lappeenrannassa kesäkuussa v. 2014, Hyvinkäällä v. 2015 sekä tämän vuoden 2016 kesäjuhlassa Seinäjoella Muistojen iltakirkossa 18.06.
   Hannu Musakka on toteuttanut jo useita oman  70-vuotisen elämäntaipaleensa juhla-konsertteja.
   Vuosi 2015 käynnistyi avaustapahtumalla Helsingissä Karjalatalossa 14.01.2015. Juontajana toimii Sibelius-Akatemian emeritusprofessori Reijo Pajamo ja säestäjänä pianisti Terho Marlo.
   Laulajan ikä ja terveys eivät edelleenkään aseta minkäänlaisia rajoitteita yksinlaulukonserteille.
Musakan motto on, että Jokainen konserttitapahtuma on AINA yhtä arvokas!