Back to Africa – Takaisin Afrikkaan

Botswanalaisia Masasi-päiväkodin lapsia Päivi Revon kanssa (kuva Juri Veikkola)Syyskuun alussa saavuimme keväiseen Afrikkaan, tuttuun ja toisaalta muuttuneeseen Namibian pääkaupunkiin, Windhoekiin. Se on nyt asuinpaikkamme, josta singahtelemme suuntaan ja toiseen. Kun sitten matkasimme työmatkalle pohjoiseen, yövyimme entisessä Ambomaan kodissamme Oniipassa, jonne kuopuksemme syntyi vuonna 1996. Ei auttanut huudella lapsia, huoneet huusivat tyhjyyttään! Mutta sitten tulikin tunne, että lapsoset olivat läsnä, kaikki neljä. On tämä niin erilainen vaihe, kun olemme työssä kaksin. Onneksi nykyään on kaikki mahdollisuudet olla yhteyksissä läheisiin. Enää ei tarvitse soitella sairaalan keskuksen kautta (vain jouluna) ja toivoa, että vuorossa oleva hoitaja ehtisi yhdistää puhelun. Kehitystä on tapahtunut ja sellaista positiivista virettä on ilmassa. Monet ihmiset, joiden kanssa on tehty työtä aiemmin, ovat vielä täällä ja meidät on otettu hyvin vastaan. Tosin kuivuus ja epätasainen tulonjako ovat toisaalta tuntuneet vähän surulliselta.

Päivi ja Ilkka iltalenkillä Ambomaalla Oniipan takasaanalla (kuva ohikulkija)Työalueena viisi eteläisen Afrikan valtiota
Onnekasta tälle työkaudelle on, että pääsemme yhdessä reissaamaan: Ilkka aluepäällikönä ja minä tiedottajan roolissa. Viime viikon olimmekin Botswanassa Helsingistä saapunutta Kirkollisen työn koordinaattoria kyyditsemässä. Kiersimme Pohjois-Namibian Oniipan, Nkurenkurun koulun ja Botswanan Maunin Thuson -vammaisten keskuksen kautta Francistowniin ja Gaboroneen ja Kalaharin kautta takaisin Namibian Windhoekiin. Kilometrejä kertyi yli neljä tuhatta. Botswanan ja Namibian lisäksi kohdemaitamme ovat Angola, Etelä- Afrikka ja Zimbabwe. Suomen Lähetysseuran eteläisen Afrikan Facebook-ryhmä perustettiin juuri. Olet tervetullut seuraamaan siellä alueemme kuulumisia.

Francistownin Tsholofelongin (Toivon Paikka) koululaiset iltapäivähetkenä (kuva Päivi Repo)Joulukeräyksen kohteena unohdetut lapset
Francistownissa tutustuimme Tsholofelong-hankkeeseen ja Masasi-päiväkodin arkeen. Nämä unohdettuja lapsia kokoavat hankkeet ovat tulevan Suomen Lähetysseuran joulukeräyksen kohteita. Tsholofelong on Toivon paikka, joka tarkoittaa koululaisten iltapäiväohjelmaa. 9-16 -vuotiaat lapset saapuvat koulun jälkeen tukiopetukseen. Osa botswanalaisista lapsista on aloittanut koulun ikätovereitaan myöhemmin esimerkiksi puuttuvan syntymätodistuksen takia. Lapset saavat ruuan saavuttuaan kirkolle ja heidän koulunkäyntiään tuetaan hankkeessa myös taloudellisesti, koulumaksuissa ja -puvuissa. Masasi puolestaan on samassa yhteydessä toimiva kirkon päiväkoti, jossa vähäosaiset lapset saavat päivähoitoa. Nämä hankkeet ovat siis Botswanassa toteutettuja.

Päivi Repo