Ukkopiiri ideoi ja toteuttaa

Kuva: Jussi LeppäläYlivieskan seurakunnassa on toiminut yli 20 vuoden ajan lähetystyön ukkopiiri. Matkan varrella on rakennettu leikkimökkejä, kunnostettu ja purettu seurakunnan kiinteistöjä, rakennettu Joonaalaan kota ja mökki, ym.

Kuluvan vuoden aikana Ukkopiiri on tehnyt lohduttomista kirkon raunioista muistokirkon. Ensin raunioille nousi risti, sitten alttaripöytä, penkit, Joulun alla joulukuusi. Nauloista on tehty ristejä toista sataa.

Tuoreimpana tempauksena ukot rakensivat punahonkaisesta kirkkopuusta kolehtihaaveja, joihin Eija Rajaniemi ompeli pussit sekä virsitaulun ja alttariristin Suvannon kappeliin. Luovuttamassa olivat (vas.) Matti Peltola, Jorma Kopakkala ja Juhani Harju. Vastaanottamassa ollut kirkkoherra Timo Määttä lupasi, että käyttöönottojuhlaa vietetään lähiaikoina.

Ukkopiirissä on aktiivisia osallistujia noin 30 ja uusia otetaan vastaan. Tulevia haasteita ovat Joonaalan avoimet ovet hiihtolomaviikolla ja kevään polttopuusavotta. Ensi kesäksi on tarkoitus rakentaa kirkon palamisjätteistä Törmälään leirikirkko.