Kastemekon väri on valkoinen

Ensimmäisen loppiaisen jälkeisen sunnuntain kirkkovuoden aihe on kasteen lahja. Teemaan liittyen Ylivieskan Kotiseutuyhdistys oli koonnut 8.1. Suvannon kappelissa pidetyn jumalanpalveluksen yhteyteen näyttelyn kastemekoista. Kastemekon väri on ollut alkuseurakunnasta lähtien valkoinen, koska se kuvastaa iloa, kiitollisuutta ja puhtautta ja se on myös Jumalan, Kristuksen, taivaan enkelien ja pyhien symbolinen väri.

Kuvassa olevista kastemekoista kaksi on seurakunnan omistamia ja muut kastemekot kuvassa olevien henkilöiden tai heidän sukujensa omistamia. Kastepuvut ovat yleensä olleet sukujen ja naapureidenkin käytössä. Vanhin näistä esillä olleista kastepuvuista (toinen vasemmalta) on otettu käyttöön 1918 Ojakankaan Antti Uolevin ristiäisissä. Arja-Leena Nisula kertoo, että Antti oli hänen äitinsä veli ja kuoli sodan aikana sotasairaalassa n. 24 vuotiaana. Kastepuvussa on useita kymmeniä lapsia saanut nimensä ja se on vieläkin käytössä, jos suvussa tarvitaan.

Kastemaljat ovat Sumelan perheen omistamia. Kuvassa kastemekot sekä messun liturgi ja avustajina ollut Ylivieskan Kotiseutuyhdistyksen ryhmä, vasemmalta Saara ja Anne Sumela, Tellervo Hauhtonen-Kiuru, Marjatta Rajaniemi, Leena Huhtakangas, Arja-Leena Nisula ja takana Mirja Hautamäki. (Kuva: Arja-Leena Nisula)