Yhdessä suru on helpompi kantaa – lasten sururyhmässä puretaan ja jaetaan surua

Ylivieskan seurakunnassa käynnistyy rovastikunnallisena toimintana lasten sururyhmä tiistaina 25.4. klo 17.30 Pietarin päiväkerhotiloissa. Ryhmä kokoontuu viikoittain tiistai-iltaisin huhti-toukokuun aikana yhteensä viisi kertaa. Lasten sururyhmä on tarkoitettu ala-aste ikäisille lapsille, joita on kohdannut perheenjäsenen, ystävän tai muun läheisen ihmisen kuolema. Ryhmän ajatuksena on että, lapsen suru on luonnollinen asia ja ryhmässä häntä tuetaan menetyksessä ja asian läpikäymisessä. Sururyhmä tarjoaa vertaistukea lapselle ja hänen perheelleen. Ryhmässä lapsella on mahdollisuus tavata toisia surun kokemuksen kohdanneita ja saada heidän kautta näkökulmia omaan surun kokemukseensa. Vertaisryhmässä lapsi saa jakaa kokemuksiaan, ilmaista tunteitaan ja löytää erilaisia selviytymiskeinoja surun läpikäymiseen. Lasten sururyhmässä surua käsitellään lapsille luontaisella tavalla piirtäen, askarrellen, musiikkia kuunnellen, satuja lukien ja liikkuen. Keskustellen ja yhdessä pohtien lapselle tarjotaan myös tietoa surusta ja luopumista käsitellään hänelle luontaisella tavalla. Sururyhmän toiminnallisen työskentelyn vastapainoksi jokaisella kerralla ohjelmassa on myös rentoutuminen, hyvänolon hetken löytäminen sekä hiljentyminen yhdessä. Ryhmään voi ilmoittautua to 7.4.mennessä ryhmän ohjaajille diakoniatyöntekijä Ulla Ketoselle (044-7229006 ) tai Satu Similälle (044-7118628).