Vihkihetki Taiteiden yönä

Ylivieskan seurakunta järjestää vihkihetken Suvannon kappelissa Taiteiden yönä lauantaina 26.8.2017 klo 18-20.

Vihkihetki tarjoaa helpon tavan solmia avioliitto kirkollisesti. Morsian ja sulhanen ilmoittautuvat Suvannon kappelin eteisessä. Vihkiminen tapahtuu saapumisjärjestyksessä eikä ennakkoilmoittautumista tarvita. Ennen toimitusta käydään noin kymmenen minuutin mittainen vihkikeskustelu papin kanssa. Vihkimisen jälkeen seurakunta tarjoaa hääkakkua ja kahvit Suvannon kappelin kahviossa. Todistajia ei tarvita, mutta halutessaan hääpari voi kutsua juhlaan omat läheisensä. Vihkihetki on maksuton.

Kuva: Eveliina PylväsEsteiden tutkinta etukäteen kirkkoherranvirastossa
Avioliiton esteiden tutkinta on suoritettava viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää, jotta varmistetaan, että parilla on oikeus mennä naimisiin. Avioliiton esteiden tutkinta tapahtuu Ylivieskan kirkkoherranvirastossa maanantaina, tiistaina, keskiviikkona tai torstaina klo 9-12. Muiden paikkakuntien asukkaat pyytävät esteidentutkintaa siitä seurakunnasta, jonka jäseniä ovat.

Vihkimisen ehdot
Kirkollinen vihkiminen on mahdollinen, kun morsian tai sulhanen on ev.lut. kirkon jäsen. Toisen on kuuluttava joko ev.lut. kirkkoon tai johonkin muuhun kristilliseen uskontokuntaan, kuten mm. katolisiin, ortodokseihin, anglikaaneihin tai metodisteihin. Rippikoulu tulee olla käytynä sekä morsiamella että sulhasella.

Kuva: Eveliina Pylväs