Rippikouluun 2018 - Suurien ihmeiden äärelle

Rippikoulussa ollaan monin tavoin ihmeiden äärellä. Riparilla opetellaan pysähtymistä, hiljentymistä, rukousta ja hengellisyyttä. Rippikoulu on Suomessa säilynyt elinvoimaisena ja laajasti tavoittavana kasteopetuksen päätapahtumana. Edelleen enemmän kuin neljä viidestä nuoresta osallistuu rippikouluun ja rippikoulukokemus on tavallisesti hyvin myönteinen. Ylivieskassa rippikouluun osallistuu edelleen yli 90 % nuorista. Rippikoulu haastaa nuoria tulemaan toimeen uusien ihmisten kanssa. Viikossa ehtii oppia paljon itsestä, toisista ja Jumalasta.  Usein rippikoulusta muodostuu monelle nuorelle ainutkertainen elämys; isoset, muu ryhmä, turvallinen ilmapiiri ja leirillä oleminen tekevät siitä ikimuistoista!

Rippikoulun suosio ei olisi taattu, ellei rippikouluja jatkuvasti kehitettäisi. Vuonna 2018 seurakunnissa astuu voimaan uusi rippikoulusuunnitelma. Tällä hetkellä seurakunnat tutustuvat uuteen suunnitelmaan ja laativat uusia paikallissuunnitelmia, jossa uusi suunnitelma on otettu huomioon.

Suuri Ihme - rippikoulusuunnitelma kehittää rippikoulua yhä nuorilähtöisemmäksi. Jokainen nuori on ihme. Nuorten osallisuutta ja kuulluksi tulemista tietoisesti vahvistetaan; rippikoululaiset ja isoset otetaan mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Samalla vahvistetaan myös rippikoulun yhteisöllisyyttä ja perheiden kohtaamista. Rippikoululaisten osallistumista seurakunnan toimintaan kehitetään käytännön pohjalta ja konfirmaatiota kehitetään yhä enemmän nuorten, perheiden ja seurakunnan yhteiseksi juhlaksi.

Vuonna 2018 rippikouluun osallistuvat vuonna 2003 vuonna syntyneet nuoret.  Seurakuntamme lähestyy näitä nuoria henkilökohtaisella kirjeellä (viikolla 39–40), josta selviää Ylivieskan seurakunnan vuonna 2018 järjestämät rippikouluryhmät, niiden ajankohdat, ilmoittautumispäivä sekä hinnat. Uusi rippikoulusuunnitelma otetaan käyttöön asteittain, ja ensi vuonna sitä pääsevät sisään ajamaan talven rippikouluryhmiin ilmoittautuvat nuoret.

Ensisijaisesti seurakuntamme tarjoaa rippikoulupaikkojaoman seurakunnan jäsenille. Ilmoittautumisten jälkeen, jäljelle jääneet paikat vapautamme ulkopaikkakuntalaisille tai niille, jotka eivät kuulu kirkkoon, mutta haluavat osallistua rippikouluun. Näitä ajankohtia voi kysellä 18.10. eteenpäin.

Uuteen rippikoulusuunnitelmaan voi tutustua seuraavan linkin kautta:

Ilmoittautumaan vuoden 2018 rippikouluihin pääset tämän linkin kautta.