www.ylivieskanseurakunta.fi

Lähelle ihmistä - lähelle Jumalaa - Ylivieskan seurakunta

Tiedotteet
Yleistä 
Etusivu 
Toiminta 
Ajankohtaista 
Kuvagalleria 
Talous ja hallinto 
Linkit 
Yhteystiedot 
Merijärvi 
Kirkkohanke 

In English P� Svenska Auf Deutsch
Isotekstinen versio





 




Kirkon radiohartaudet


Takaisin | Tiedotearkisto

Kysely ylivieskalaisten suosikkivirsistä

Niko Salmisen suosikkivirsi on 543 Valkeus iankaikkinenVirret ovat kirkkomme todellinen aarre. Ne kertovat yhteisestä uskostamme, niitä veisataan yhdessä ja niitä käytetään yksityisessä rukouksessa. Virret koskettavat eri-ikäisiä seurakuntalaisia. Niiden sanat ja sävelet voivat tulla rakkaiksi ja painua syvälle sydämeen. Mikä on sinulle rakas virsi?

Reformaation 500-v merkkivuoden kunniaksi kyselen (Niko)ylivieskalaisten suosikkivirsiä internet-kyselyllä. Lisäksi Suvannon kappelilla on laatikko, johon voi laittaa paperilla oman suosikkivirtensä. Suosituimpia virsiä veisaamme Suosikki-virsi-illassa Reformaatioviikolla Suvannon kappelilla 2.11.17 klo 18.00.

Klikkaa tästä kyselyyn!

Vs. seurakuntapastori Niko Salmiselle tärkeä virsi on 543 "Valkeus iankaikkinen".
- Virressä pyydämme: "Kun ystävien seurassa viihdymme vapaahetkin, niin valollasi kirkasta, puuhamme hupaisetkin." Seurakunta kokoaa eri-ikäisiä Jumalan lapsia iloisissa merkeissä, luottaen Jumalan hyvyyteen ja runsaaseen armoon.

Nykyisen virsikirjan virsi 381 ja erityisesti sen säkeistöt 3-5 on vuosikymmenten ajan sekä sanoituksensa että melodiansa perusteella puhutelleet kappalainen Tuomo Kälviää.
- Ensinnäkin tämä virsi, edellisen virsikirjan numero 335, on Jakob Arrheniuksen Psalmin 27 pohjalta muokkaama parafraasi. Kun oma kaste-ja rippipappini, kirkkoherra Lauri Leikkonen oli Virolahden kirkossa saarnavuorossa, virsitauluun ilmestyi poikkeuksetta tuo numerosarja. Alttarilta luetun saarnatekstiä seuranneen yhteisen uskontunnustuksen jälkeen hän mustaan kaftaaniin ja hartioilta maahan asti laskeutuvaan viittaan, kappaan, suntion pukemana, nousi juhlallisesti saarnastuolin rappuset tämän virren aikana. Tämä tapa, tämän nimenomaisen virren käyttö, siirtyi ikään kuin Leikkosen perintönä itselleni tultuani vihityksi papin virkaan ja jatkui siihen asti, kunnes jumalanpalvelusuudistus lisätäkseen tekstin ja saarnan yhteyttä poisti saarnavirsikäytännön ja siirsi uskontunnustuksen lausuttavaksi seurakunnan vastauksena kuultuun sanaan.

Lapsityöstä vastaavan Elisa Torvikosken suosikkivirsi on virsi 971 "Maan korvessa kulkevi lapsosen tie". Virsi on Elisalle lapsuudesta tuttu omalta päiväkerhoajalta sekä muista yhteyksistä, missä sitä veisattiin. Virsi on koskettava, mutta myös lohduttava: suojelusenkeli on meidän kaikkien turvana elämän tiellä.

Virsi 525 on kappalainen Anne Sumelan lempivirsi, koska sen jokainen säkeistö on vuorotellen puhutellut elämän erivaiheissa. "Suurempi kuin oma into, ehdottomuus mieleni, uskollisuus Jumalamme kaikkea on suurempi."

Takaisin | Tiedotearkisto