Ylivieskan kirkkoneuvosto käynnistää keskustelua - välitön vai välillinen kirkkoherranvaali

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 16.10.2017:

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että se pyytäisi Oulun hiippakunnan tuomiokapitulia julistamaan Ylivieskan kirkkoherran viran haettavaksi niin, että uuden kirkkoherran virkakausi alkaisi 1.2.2019. Kirkkoherra Timo Määttä on lupautunut hoitamaan virkaa uuden kirkon suunnittelun vuoksi 31.1.2019 saakka. Kirkkoherranvaali on mahdollista järjestää välittömänä vaalina, jolloin äänioikeutetut seurakunnan jäsenet suorittavat valinnan tai välillisenä vaalina, jolloin kirkkovaltuusto suorittaa valinnan. Vaalitavan valinnasta kirkkoneuvosto toivoo käynnistyvän keskustelua seurakuntalaisten keskuudessa.

Kirkkoneuvosto päätti esittää tuomiokapitulille opintovapaan myöntämistä kappalainen Anne Sumelalle 1.2.2018 - 31.7.2019 väliseksi ajaksi ja sijaisen palkkaamista ajalle 1.2. – 31.8.2018. Neuvosto hyväksyi myös seurakuntapapiston virkajärjestelysuunnitelman keväälle 2019 saakka.

Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017” on hyväksytty piispainkokouksessa 5.4.2017. Se on astunut voimaan 1.5.2017 ja siirtymäaikaa sen käyttöön ottamisessa on 1.10.2018 saakka. Kirkkoneuvosto tutustui suunnitelmaan nuorisotyönohjaaja Marjo Jokitalon esityksen pohjalta. Ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelma henkilöstön koulutussuunnitelman ja toiminta-avustusten osalta hyväksyttiin kirkkovaltuustolle esitettäväksi.

Kirkkoneuvostolle annettiin tiedoksi talousarvioon liittyvät metsänmyyntisuunnitelmat ja Suvannon pappilan tilanne. Pappila on jäämässä tyhjilleen marraskuun alusta lukien kirkkoherran perheen muuttaessa omaan asuntoon.