Aki Hietalan joululevy odotti 10 vuotta myyntijulkaisua

Vuonna 2007 Aki Hietala ja Eliisa Suni tekivät Joulun rauhaa-levyn henkilöstölahjaksi Kirkkopalvelut ry:lle. Levyä ei tullut yleiseen myyntiin ja se jäi lähes kymmeneksi vuodeksi unholaan. Kunnes viime keväänä Aki sai idean levyn julkaisemisesta myyntiin Ylivieskan Kirkkotalakoiden hyväksi. Talakoo-toimikunta ja kirkkoherra ottivat kiitollisena lahjoituksen vastaan ja Joulun rauhaa-levyn julkaisutilaisuus oli maanantaina 23.10.

Kuva: Jussi LeppäläEikä ihan minkä tahansa levyn. 20 tuttua ja harrasta joululaulua äänitettiin suomalaisen vanhan lauluperinne- ja kamarimusiikkinäkökulman mukaisesti. Se tarkoittaa sitä, että pitäydytään tarkasti nuottikuvassa ja että säestäjä ja laulaja ovat tasavertaisia. Pienestä pojasta viihdemusiikin ympyröissä pyörinyt laulaja halusi kunnioittaa alkuperäistä laulutraditiota. Levy äänitettiin ennätysnopeasti, alle kuuteen tuntiin. Syynä oli Akin ja Eliisan jo ammattikorkeakoulussa alkanut ja konservatoriossa jatkunut pitkä yhteistyö.

Aki osallistui jo alle kymmenvuotiaana seurakunnan musakerhoon, jota veti hänen veljensä Mika ja Korhosen Rami. Nuorena hän soitteli rumpuja Suvannon kappelin Hiljaisuuden messuissa ja Tervetuloa Tuomas-kiertueella. Kirkkopalo kosketti syvästi ja Aki oli mukana laulamassa Jaska Mäkysen ja Tomi Sunin kanssa uuden kirkon hyväksi toteutetulla Kalajoki-levyllä ja Akustiikan konsertissa. Vielä jotakin Aki halusi tehdä Kirkkotalakoiden hyväksi. Silloin tuli mieleen kymmenen vuotta sitten tehty joululevy. Nyt tuo levy on myynnissä kertomassa joulun sanomaa ja keräämässä euroja uuden kirkon hyväksi. Kympin hintaista levyä myydään Ylivieskan kirkkoherranvirastossa ja seurakunnan tapahtumissa.

Jussi Leppälä