Etsi Martti - Reformaatioviikon tapahtumia Ylivieskassa

Kuva: Jussi LeppäläYlivieskan seurakunnassa reformaation 500-vuotisjuhlaviikkoa vietetään monin tilaisuuksin ensi viikolla 31.10.-5.11. Läpi viikon pieni Martti Luther Playmobil-hahmo lymyilee seurakunnan tilojen läheisyydessä ja pitelee kädessään saksaksi kääntämäänsä Raamattua. Martin etsintöihin voi osallistua Geokätköilyn hengessä. Löytäjiä odottavat lahjakortit lähiseudun yhteistyökumppanien liikkeisiin. Vinkkejä kätköpaikoista löytyy seurakunnan Facebook-sivulta. Tiistaista loppuviikkoon on Suvannon kappelilla teesipolku koettavana. Luther korosti kasvatuksen merkitystä, siksi tiistaina vietetään nuorekasta iltakirkkoa ja keskiviikkona perheitä kutsutaan iltapyhäkouluun.

Virret ovat yksi reformaation aarteista, yhdessä laulettua rukousta. Virret kuvastavat yhteistä uskoa ja moni virsi painuu sanoin ja sävelin sydämeen. Ylivieskalaisten suosituimpia virsiä veisataan torstaina Suosikkivirsi-illassa. Perjantaina virittäydytään tulevaan pyhäinpäivään musiikin avulla. Pyhäinpäivä muistuttaa uskontunnustuksessakin mainitusta pyhien yhteydestä, siitä miten kristityt kautta ja yli ajan ovat yhtä suurta joukkoa, taivasmatkalaisia. Viikko huipentuu juhlamessuun Suvannon kappelissa. Tarkempia tietoja tapahtumista löytyy alla olevasta ilmosta.

Mikä reformaatioviikko

Reformaatioksi ja myös uskonpuhdistukseksi kutsuttu ilmiö sai alkunsa siitä, kun munkki ja teologian tohtori Martti Luther naulasi 95 teesiä Wittenbergin linnakirkon oveen. Teeseissä hän kritisoi anekaupan väärinkäyttöä, josta oli tullut merkittävä tulonlähde katoliselle kirkolle ja yleistyvä tapa käsitellä ihmisten sielunahdistuksia. Lutherin mukaan ihminen pelastui yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden. Tämän löydön hän oli tehnyt tutkimalla henkilökohtaisesti Raamattua. Kaupallisella sovelluksella ei voinut autuutta ostaa, Luther julisti. Samalla Luther tuli kritisoineeksi aikansa valtaapitäviä ja nostatti Euroopassa pinnan alla ollutta kuohuntaa. Lutherin toimien myötä paine kasvoi. Tuloksena silloinen läntinen kristikunta hajosi useisiin kirkkoihin ja maallinen valta Euroopassa jakautui uusiksi. Kysymys pelastuksen pohjasta, joka on Jumalassa eikä ihmisissä, johti laajoihin murroksiin useilla yhteiselämän alueilla. Reformaation vaikutukset eivät missään nimessä jääneet vain kirkkojen seinien sisälle.

Tänä vuonna reformaation alkamisesta on tullut kuluneeksi 500 vuotta. Seurakunnissa ympäri Suomen ja kirkoissa ympäri maailman tätä vuotta juhlistetaan monin tavoin. Kuten maamme itsenäisyyden satavuotisjuhlissakaan, nytkään ei ole kyse nostalgisesta vanhojen muistelemisesta. Menneestä haemme ymmärrystä nykyisyyteen ja tulevaan. Reformaatio oli aikanaan valtava murros ja tänään elämme yhä kiihtyvässä muutoksessa niin yhteiskunnassa kuin kirkossakin. Reformaatio saa meidät kyselemään toimintamme perusteita ja ohjaavia arvoja. Reformaatio ohjaa uudistumaan kohti ydintä. Seurakunnassa tämä tarkoittaa evankeliumin ilosanoman riemullista julistamista. Merkkivuoden teemana onkin ”Armoa!”

Lisää tietoa reformaatiosta löytyy esimerkiksi osoitteesta reformaatio2017.fi.