Koululaiset keräsivät pyhäinpäivän kynttilät pois haudoilta

Ylivieskan hautausmailla näkyi pyhäinpäivän jälkeen pienempiä ja vähän isompiakin kulkijoita, kun alakoulujen luokat osallistuivat haudoille tuotujen muistokynttilöiden keräystalkoisiin.

Kuva: Hannu Jussi-PekkaKoululaiset ovat opettajansa johdolla käyneet hautausmaalla, keränneet haudoilta palaneet muovikynttilät pois ja lajitelleet kynttilämuovin ja kynttilöiden metallikannet erillisiin astioihin. Tällä toimenpiteellä haudat siistiytyvät pyhäinpäivän jälkeen nopeasti, eivätkä kynttilät jääneet lojumaan haudoille koko talveksi. Samalla koululaiset ovat saaneet ympäristökasvatusta, oppineet lajittelua ja osa on päässyt käymään myös oman mummun tai papan haudallakin. Keräystalkoisiin osallistuminen on ollut myös mieluisaa vaihtelua koulupäivään, ja osa luokista on jo lupautunut tulemaan vastaavaan keräykseen myös joulun jälkeen.

Idea keräykseen lähti Järvenpäästä, jossa keräystapahtuma toteutettiin jo 9. kerran. Palautteen perusteella keräyskampanja oli koululaisille varsin mieluisa, joten vastaavanlaisen keräyksen toteuttamista kannattanee miettiä myös tulevina vuosina. Ja tokihan hyvästä ympäristötyöstä täytyy ahkerille koululaisille palkkaakin maksaa. Seurakunta maksaa kullekin keräykseen osallistuneelle luokalle 100 euroa luokan luokkaretkirahastoon. Nyt ensimmäistä kertaa toteutettuun keräykseen osallistuivat alakoululuokat Rahkolan, Päivärinnan, Katajan ja Raudaskosken kouluilta.

Muovikynttilöitä ja niiden metallikansia kertyi keräyksessä melkoiset määrät. Ihan heti niitä ei jätteiden keräykseen laiteta, vaan seurakunnassa mietitään olisiko niille jatkokäyttöä esimerkiksi askartelumateriaalina päiväkerhoissa. Ideoita otetaan vastaan.

Hannu Jussi-Pekka     Kuva: Hannu Jussi-Pekka