Tilastojen kertomaa – sykettä seurakunnassa

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi 10.6 pitämässään kokouksessa mm. toimintakertomuksen viime vuodelta. Olen koonnut siitä tärkeimpiä ja ehkä mielenkiintoisimpiakin asia- ja numerotietoja tähän tapaan.
   Vuoden alusta saivat seurakunnan uudet hallintoelimet pohdittavakseen laajat kosteusongelmat. Niiden tiimoilta tehdyt päätökset olivat seurakunnan historian suurimpia, koskien Suvannon huoltorakennuksen rakentamista, Marian ja Törmälän korjauksia, toimitalo Heikkilän suunnittelua ja toimitalo Pietarin purkamista. Laaja projekti käynnistettiin keskeisten toimintojen ollessa jo väliaikaisissa vuokratiloissa.

Kirkossakäynti ja jäsenmäärä laskivat
   Kirkossakävijöiden keskimääräinen kävijämäärä laski edellisvuoden 233 kävijästä 208 henkilöön. Myöskin jumalanpalveluksiin osallistuneiden määrä laski edellisvuodesta. Kun vuoden 2006 yhteensä 65 palveluksessa oli 15131 kävijää, laski kävijöiden määrä viime vuonna 66 palveluksessa 13702 henkilöön. Väkirikkaimpia palveluksia olivat ensimmäisen adventtisunnuntain ja jouluyön jumalanpalvelukset, jolloin kirkko oli täynnä. Sama suuntaus on myöskin Merijärven kappeliseurakunnan kirkossakävijöiden osalta. Jumalanpalveluksessa oli viime vuonna keskimäärin 36 henkilöä, kun edellisvuonna heitä oli keskimäärin 45. Ylivieskassa pidettyihin 75 musiikkitilaisuuteen osallistui 9154 henkilöä.
   Seurakunnan jäsenmäärä kääntyi jälleen laskuun. Kirkosta eronneiden määrä lisääntyi edellisvuoden 57 jäsenestä peräti 95 henkilöön. Seurakuntaan liittyi 13 henkilöä. Seurakunnan väkiluku oli vuoden lopussa 13733 henkilöä, kun se vuoden 2006 lopussa oli 13813. Vuoden aikana liitettiin seurakuntaan kasteen kautta 203 pienokaista, kun vuotta aikaisemmin luku oli 194. Avioliittoon vihittyjen määrä laski edellisvuoden 54 parista neljällä parilla. Avioerojen määrä nousi edellisvuodesta yhdellä. Vuoden lopussa kirjattiin avioerojen määräksi 30. Kuolleiden määrä laski edellisvuoden 119 poisnukkuneesta viidellä henkilöllä.
   Henkilökuntaa oli vuoden lopussa 55. Heidän ikäkeskiarvo oli 45 vuotta 4 kuukautta. Poissaoloja oli vuoden aikana 2119 päivää, joista sairaslomapäiviä 382. Vähennystä edellisvuodesta peräti 302 päivää. Vuoden aikana koulutettiin 31 henkilöä ja koulutuspäiviä kertyi yhteensä 206.

Lasten, varhaisnuorten ja nuorten toiminta vilkasta
   Lapsityötä toteutettiin kastekäskyn mukaisesti. Päiväkerholaisia oli 270 ja pyhäkoululaisia 93. Perhekerhon viikoittainen kävijämäärä oli 180 henkeä. Koululaisten iltapäiväkerhossa kävi kevätkaudella 18 lasta ja käyntikertoja kertyi 1091. Syyskaudella oli puolestaan 26 lasta ja käyntikertoja 1562. Varhaisnuorisotyön monipuolisessa toiminnassa oli mm. 10-synttärit, johon osallistui 203 nuorta ja Yhdessä jäällä -tapahtumaan noin 250 henkilöä. Nuorisotyön niin ikään monipuolisessa toiminnassa suosituksi muodostui nuorten iltapäiväparkki. Toimintamuotojen muutoksen myötä lisääntyi osallistujamäärä edellisvuodesta yli tuhannella, ollen vuoden lopussa 1431. Erityisnuorisotyössä keskeisen vapaaehtoistoiminnan muodosti juhannuksen Saapas-operaatio Kalajoella ja Paikka –toiminta Nivalan Tuiskulassa. Kertomusvuoden aikana kävi rippikoulun 232 oman seurakunnan jäsentä.

Avuntarpeen kasvu näkyy diakoniatyössä
   Diakoniatyössä oli 2465 asiakaskontaktia. Asiakkaiden lukumäärä oli 1440, jossa lisäystä edellisvuoteen 256 henkilöä. Lisääntyneitä kotikäyntejä tehtiin 867. Taloudellista apua annettiin ruokakassien muodossa 12 kertaa ja 506 avustusta taloudellisen avun muodossa yhteensä 29018 euroa. Merijärvellä oli diakoniatyön asiakkaita 123 ja asiakaskontakteja 180. Taloudellista apua annettiin ruokakassien muodossa 5 kertaa ja 15 kertaa ostokortteina tai laskujen suorittamisena yhteensä 800 euroa. Lähetystyössä kauneimpien joululaulujen väkimäärä laski hieman edellisvuodesta, mutta kolehtituotto nousi. Kävijöitä oli 2200 ja kolehtituotto 2477 euroa.

Sähköinen kalenteri ja uusi kotisivu
   Tiedotustoiminnassa viime vuosi merkitsi sähköisen viestinnän läpimurtoa. Käyttöön otettiin sekä sähköinen resurssinvarausjärjestelmä että seurakunnan uudet kotisivut. Musiikkityössä keskeisin painopiste on ollut jumalanpalvelusmusiikissa. Lapsikuorossa on ollut mukana 40 laulajaa ja esiintymisiä 9 kertaa ja kirkkokuorossa samoin 40 jäsentä ja aktiviteetteja kertyi vuoden aikana 45.
   Perheneuvonnassa oli asiakasmäärä 167, joista miehiä 40 %. Yksilö-, pari- ja perheneuvotteluja oli yhteensä 676 modulia, joista yksilöneuvotteluja 382 modulia. Rovastikunnalliseen Palvelevaan puhelimeen tuli soittoja vuoden aikana 1187. Soittajista miehiä oli 611 ja naisia 413.
   Taloushallinnossa lasketaan myös Sievin seurakunnan palkat. Yhteensä 20 seurakunnan atk-yhteistyö jatkui ja seurakunta osallistui Kalajoen, Sievin, Oulaisten, Haapaveden ja Nivalan seurakuntien yhteistyön kehittämishankkeeseen.

Tuomo Vähäkangas, kirkkovaltuutettu